Original Article · Originalarbeit Onkologie 2011;34:233–238Published online: April 26, 2011 DOI: 10.1159/000327710 Prof.Dr.RichardGreil UniversitätsklinikfürInnereMedizinIIImitHämatologie,Internistischer Onkologie,Hämostaseologie,InfektiologieundRheumatologie MüllnerHauptstrasse48,5020Salzburg,Austria Tel.+43662448228-79,Fax-98 r.greil@salk.at ©2011S.KargerGmbH,Freiburg 0378-584X/11/0345-0233$38.00/0 Accessibleonlineat: www.karger.com/onk Fax+497614520714 Information@Karger.de www.karger.com Combination Therapy of Lapatinib and Capecitabine for ErbB2-Positive Metastatic or Locally Advanced Breast Cancer: Results from the Lapatinib Expanded Access Program (LEAP) in Central and Eastern Europe Richard Greil a Simona Borštnar b Katarína Petráková c Yiola Marcou d Joanna Pikiel e Marek Z. Wojtukiewicz f Ivan Koza g Günther G. Steger h Meinolf Linn i Ash Das Gupta i Karel Cwiertka j a IIIrd Medical Department of Hematology and Medical Oncology, Private Medical University Hospital, Salzburg, Austria b Institute of Oncology Ljubljana (Onkoloski Institut Ljubljana), Slovenia, c Masarykuv onkologický ústav Brno, Czech Republic d Bank of Cyprus Oncology Centre, Nicosia, Cyprus, e Wojewódzkie Centrum Onkologii, Gdansk, f Uniwersytet Medyczny w Bialymstoku, Bialostockie Centrum Onkologii, Bialystok, Poland, g NOÚ, Bratislava, Slovakia h Medical University Vienna, Vienna, Austria, i GlaxoSmithKline, Stockley Park West, Uxbridge, Middlesex, UK j Onkologická klinika, Fakultní nemocnice Olomouc, Olomouc, Czech Republic Schlüsselwörter Lapatinib · ErbB2 · HER-2 · Mammakarzinom · Kardiale Toxizität · Linksventrikuläre Auswurffraktion Zusammenfassung Hintergrund: Im Rahmen des Lapatinib-Expanded-Access- Programmes (LEAP) erhielten Patienten aus 45 Ländern mit ErbB2 (HER-2)-positivem, metastasierten oder lokal fortge- schrittenen Mammakarzinom, die bereits mit Anthrazykli- nen, Taxanen und Trastuzumab vorbehandelt waren, eine Kombinationstherapie aus Lapatinib und Capecitabin. Wir berichten hier die Ergebnisse der Patientengruppe aus 12 Ländern in Zentral- und Osteuropa. Patienten und Metho- den: Bis zum 30. September 2008 wurden 293 Patienten auf- genommen. Die Sicherheit wurde mit Fokus auf schwerwie- gende Nebenwirkungen (serious adverse events, SAE) und die linksventrikuläre Auswurffraktion (left ventricular ejec- tion fraction, LVEF) kontrolliert; weiterhin wurden Daten für Gesamtüberleben und progressionsfreies Überleben erho- ben. Ergebnisse: Die durchschnittliche Behandlungsdauer lag bei 30 Wochen; 107 Patienten (36,5%) beendeten die Therapie im Verlauf der Studie, hauptsächlich wegen Pro- gredienz der Tumorerkrankung (n = 86; 29,4%). Bei 47 Pati- enten traten insgesamt 78 SAEs auf, am häufigsten Diar- rhoe (13 Berichte). Bei 61% der Patienten zeigte sich eine Abnahme von 0 bis < 20% der LVEF am Ende der Studie. Bei 3 Patienten erfüllte die Abnahme der LVEF die Kriterien für einen SAE, alle normalisierten sich. Das mittlere Gesamt- überleben und progressionsfreie Überleben waren 37,6 Wo- chen bzw. 21,1 Wochen. Schlussfolgerungen: Vorbehan- delte Patienten mit ErbB2-positivem, metastasierten oder lokal fortgeschrittenen Mammakarzinom können von einer Behandlung mit Lapatinib und Capecitabin profitieren, bei gleichzeitig geringem kardialen Toxizitätsrisiko. Keywords Lapatinib · ErbB2 · HER-2 · Breast cancer · Cardiac safety · Left ventricular ejection fraction Summary Background: The Lapatinib Expanded Access Program (LEAP) was initiated in 45 countries to provide lapatinib in combination with capecitabine to patients with ErbB2 (HER- 2)-positive breast cancer already treated with anthra- cyclines, taxanes and trastuzumab. We report the results from 12 Central and Eastern European countries. Patients and Methods: By 30 September 2008, 293 patients were en- rolled. Patients were monitored for serious adverse events (SAEs) and for any decrease in left ventricular ejection frac- tion (LVEF). Overall survival and progression-free survival were also assessed. Results: Mean treatment duration was 30 weeks; 107 patients (36.5%) discontinued therapy during the study, mainly due to disease progression (n = 86; 29.4%). A total of 78 SAEs were reported from 47 patients; the most frequently reported was diarrhoea (13 reports). Treatment had a relatively small effect on LVEF. Decreases were minor (0 to < 20%) in 61% of patients at the end of the study. During the study, 3 patients had decreased LVEF meeting the definition of an SAE; these events all resolved. Median overall and median progression-free survival were 37.6 and 21.1 weeks, respectively. Conclusions: Heavily pretreated patients with ErbB2-positive locally advanced or metastatic breast cancer may benefit from treatment with lapatinib and capecitabine, with a low risk of cardiac toxicity.