Eur Surg (2008) 40/6: 277–283
DOI 10.1007/s10353-008-0438-5
© Springer-Verlag 2008
Turning the tables on surgical oncology: the Pancho trial
unplugged
S. Kappel
1
, C. Bichler
2
, B. Wolf
1
, S. Gacic
1
, S. F. Schoppmann
2
, Y. Devyatko
2
, G. Prager
2
,
A. Ba-SSalamah
3
, F. Wrba
4
, U. Pluschnig
5
, I. Kührer
2
, M. Mittlböck
6
, M. Hejna
5
, J. Zacherl
2
,
D. Kandioler
2
, for the Pancho Study Group*
1
Division of General Surgery, Department of Surgery, Research Laboratories, Medical University of Vienna, Vienna, Austria
2
Division of General Surgery, Department of Surgery, Medical University of Vienna, Vienna, Austria
3
Department of Diagnostic Radiology, Medical University of Vienna, Vienna, Austria
4
Department of Pathology, Medical University of Vienna, Vienna, Austria
5
Division of Oncology, Department of Internal Medicine I, Medical University of Vienna, Vienna, Austria
6
Core Unit for Medical Statistics and Informatics, Medical University of Vienna, Vienna, Austria
Received November 24, 2008; accepted November 28, 2008
Ein Umbruch in der chirurgischen Onkologie:
Hintergründe der Pancho Studie
Zusammenfassung. Grundlagen: Die neoadjuvante Ther-
apie bringt bei Patienten mit O
¨
sophaguskarzinom keine
eindeutige Verbesserung des Gesamtu ¨berlebens. Einen
deutlichen U
¨
berlebensvorteil zeigen allerdings Patienten
mit kompletter pathologischer Remission.
Methodik: Dieses Review fasst mehrere retrospek-
tive klinische Studien zusammen, die p53 als potentiellen
pra ¨diktiven Marker fu ¨r das Ansprechen auf Chemothera-
pie ausweisen. Um den Zusammenhang zwischen p53
und Chemotherapieansprechen auf hohem Evidenzni-
veau (Level I) zu untersuchen, wurde die Pancho Studie
initiiert.
Ergebnisse: In der Pancho Studie wird erstmals –
prospektiv randomisiert – untersucht, ob eine Interaktion
zwischen p53 und dem Ansprechen auf Chemotherapie
besteht.
In der vorliegenden Arbeit berichten wir u ¨ber
das Pancho Studiendesign (Wechselwirkungsdesign),
die Fallzahlberechnung, die Studienendpunkte und den
Rekrutierungsstatus dieser Multizenter-Studie nach
einem Jahr Laufzeit.
Schlussfolgerungen: Die Pancho Studie testet erst-
mals in einem geeigneten Design, ob der p53 Genotyp ein
valider Marker ist, um wirksame Chemotherapien zu
selektieren und damit eine individuelle Krebstherapie zu
ermo ¨glichen.
Schlu ¨sselwo ¨rter: Individuelle Krebstherapie, O
¨
sopha-
gus Karzinom, p53, Neoadjuvante Therapie, Pra ¨diktiver
Marker, Vorhersage des Ansprechens, Pancho.
Summary. Background: In esophageal cancer patients
neoadjuvant therapy failed to demonstrate a clear benefit
in overall survival. A significant advantage can be seen in
patients with complete pathological response.
Methods: This review summarizes the results of ret-
rospective clinical studies suggesting p53 as a predictive
marker for chemotherapy response. To advance these
findings to level of evidence I the Pancho trial was
initiated.
Results: The Pancho trial represents the first pro-
spective randomized trial testing the interaction between
p53 and response to chemotherapy.
The special design of the Pancho trial (interaction
design), the sample size considerations, the study end-
points and the 12 months accrual of this nationwide study
are reported.
Conclusions: The Pancho trial evaluates for the
first time whether the p53 genotype is qualified to select
patients who will respond to certain chemotherapy and to
guide cancer therapy.
Keywords: Individualized cancer therapy, esophageal
cancer, p53, neoadjuvant therapy, predictive marker trial,
response prediction, Pancho.
Introduction
The majority of esophageal cancer patients present with
advanced disease. Surgical resection results in poor me-
dian overall survival rates of 14–17 months [1]. Neoadju-
vant therapy failed to demonstrate a clear improvement
* Members of the Pancho Study Group are listed in Tables 4 and 5
Correspondence: Daniela Kandioler, MD, MBA, Division of General
Surgery, Department of Surgery, Medical University of Vienna,
Waehringer Guertel 18-20, 1090 Vienna, Austria.
Fax: þþ43-1-40400 5641
E-mail: daniela.kandioler@meduniwien.ac.at
Eur Surg Turning the tables on surgical oncology 6/2008 277
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