Eur Surg (2008) 40/6: 277283 DOI 10.1007/s10353-008-0438-5 © Springer-Verlag 2008 Turning the tables on surgical oncology: the Pancho trial unplugged S. Kappel 1 , C. Bichler 2 , B. Wolf 1 , S. Gacic 1 , S. F. Schoppmann 2 , Y. Devyatko 2 , G. Prager 2 , A. Ba-SSalamah 3 , F. Wrba 4 , U. Pluschnig 5 , I. Kührer 2 , M. Mittlböck 6 , M. Hejna 5 , J. Zacherl 2 , D. Kandioler 2 , for the Pancho Study Group* 1 Division of General Surgery, Department of Surgery, Research Laboratories, Medical University of Vienna, Vienna, Austria 2 Division of General Surgery, Department of Surgery, Medical University of Vienna, Vienna, Austria 3 Department of Diagnostic Radiology, Medical University of Vienna, Vienna, Austria 4 Department of Pathology, Medical University of Vienna, Vienna, Austria 5 Division of Oncology, Department of Internal Medicine I, Medical University of Vienna, Vienna, Austria 6 Core Unit for Medical Statistics and Informatics, Medical University of Vienna, Vienna, Austria Received November 24, 2008; accepted November 28, 2008 Ein Umbruch in der chirurgischen Onkologie: Hintergründe der Pancho Studie Zusammenfassung. Grundlagen: Die neoadjuvante Ther- apie bringt bei Patienten mit O ¨ sophaguskarzinom keine eindeutige Verbesserung des Gesamtu ¨berlebens. Einen deutlichen U ¨ berlebensvorteil zeigen allerdings Patienten mit kompletter pathologischer Remission. Methodik: Dieses Review fasst mehrere retrospek- tive klinische Studien zusammen, die p53 als potentiellen pra ¨diktiven Marker fu ¨r das Ansprechen auf Chemothera- pie ausweisen. Um den Zusammenhang zwischen p53 und Chemotherapieansprechen auf hohem Evidenzni- veau (Level I) zu untersuchen, wurde die Pancho Studie initiiert. Ergebnisse: In der Pancho Studie wird erstmals – prospektiv randomisiert – untersucht, ob eine Interaktion zwischen p53 und dem Ansprechen auf Chemotherapie besteht. In der vorliegenden Arbeit berichten wir u ¨ber das Pancho Studiendesign (Wechselwirkungsdesign), die Fallzahlberechnung, die Studienendpunkte und den Rekrutierungsstatus dieser Multizenter-Studie nach einem Jahr Laufzeit. Schlussfolgerungen: Die Pancho Studie testet erst- mals in einem geeigneten Design, ob der p53 Genotyp ein valider Marker ist, um wirksame Chemotherapien zu selektieren und damit eine individuelle Krebstherapie zu ermo ¨glichen. Schlu ¨sselwo ¨rter: Individuelle Krebstherapie, O ¨ sopha- gus Karzinom, p53, Neoadjuvante Therapie, Pra ¨diktiver Marker, Vorhersage des Ansprechens, Pancho. Summary. Background: In esophageal cancer patients neoadjuvant therapy failed to demonstrate a clear benefit in overall survival. A significant advantage can be seen in patients with complete pathological response. Methods: This review summarizes the results of ret- rospective clinical studies suggesting p53 as a predictive marker for chemotherapy response. To advance these findings to level of evidence I the Pancho trial was initiated. Results: The Pancho trial represents the first pro- spective randomized trial testing the interaction between p53 and response to chemotherapy. The special design of the Pancho trial (interaction design), the sample size considerations, the study end- points and the 12 months accrual of this nationwide study are reported. Conclusions: The Pancho trial evaluates for the first time whether the p53 genotype is qualified to select patients who will respond to certain chemotherapy and to guide cancer therapy. Keywords: Individualized cancer therapy, esophageal cancer, p53, neoadjuvant therapy, predictive marker trial, response prediction, Pancho. Introduction The majority of esophageal cancer patients present with advanced disease. Surgical resection results in poor me- dian overall survival rates of 14–17 months [1]. Neoadju- vant therapy failed to demonstrate a clear improvement * Members of the Pancho Study Group are listed in Tables 4 and 5 Correspondence: Daniela Kandioler, MD, MBA, Division of General Surgery, Department of Surgery, Medical University of Vienna, Waehringer Guertel 18-20, 1090 Vienna, Austria. Fax: þþ43-1-40400 5641 E-mail: daniela.kandioler@meduniwien.ac.at Eur Surg Turning the tables on surgical oncology 6/2008 277 Expert Opinion Printed in Austria