No Early Effect of Storage Time of Transfused Red Blood Cells on Fatigue and Plasma Cytokines in Patients with Anaemia from Non-Acute Gastrointestinal Bleeding Tommie Mynster a Morten Hanefeld Dziegiel b Kristian Kofoed c a Department of Surgery K, Bispebjerg Hospital H:S, University of Copenhagen, b H:S Blodbank, Rigshospitalet H:S, Copenhagen, c Copenhagen University Hospitals, Hvidovre, Clinical Research Unit and Department of Infectious Diseases, Hvidovre, Denmark. Key Words Anaemia · IL-1 · Immunomodulation · Storage, TNF-α · Transfusion · Fatigue Summary Background: Fatigue in anaemia is empirically reduced by blood transfusion. Long storage time of red cells may be asso- ciated with immunomodulatory effects, and blood stored for a long time may cause tissue hypoxia upon transfusion. Patients and Methods: 22 patients admitted with haemoglobin < 6.0 mmol/l, complaints of fatigue and no active bleeding were in- cluded. Eleven patients received two red cells units (SAGM) stored less than 1 week (short storage time, S), and 11 patients received two units stored more than 3 weeks (long storage time, L). Fatigue was self-estimated on a visual analogue scale. Clinical observations and blood samples were obtained before transfusion was started, and were repeated 2–8 h after transfu- sion of the 2nd unit. Measured plasma parameters included IL- 1β, IL-6, IL-8, IL-10, IL-12 and TNF-α. Results: There were no sig- nificant differences between group S and L (nsSL) in demo- graphic data, observational data and blood plasma values. Haemoglobin increased from mean (± SD) 5.2 ± 0.6 to 6.4 ± 0.7 mmol/l after transfusion (nsSL). Fatigue score significantly de- creased from a pre-transfusion median 6.6 (range 0.1–9.9) to post-transfusion 4.7 (0.6–10.0) (p = 0.02) for all patients (nsSL). Beside increase in haemoglobin the only significant change in blood parameters after transfusion was a decrease in thrombo- cyte count (nsSL). No significant differences were seen in con- centrations of cytokines before and after transfusion. Conclu- sion: Transfusion of two units of red cells relieved self-estimat- ed fatigue, independent of blood storage time. Thrombocyte count decreased after transfusion, probably due to dilution by transfused blood. Aged red cells may not, or only sparsely, di- rectly trigger the interleukin cascade. Schlüsselwörter Anämie · IL-1 · Immunmodulation · Lagerung · TNF-α · Transfusion · Fatigue Zusammenfassung Hintergrund: Fatigue bei Anämie kann, wie empirisch belegt, durch eine Bluttransfusion reduziert werden. Eine lange Lage- rungszeit der Erythrozyten ist möglicherweise mit immunmo- dulatorischen Effekten verbunden ebenso wie lang gelagertes Blut möglicherweise eine Hypoxie bei Transfusion verursacht. Patienten und Methoden: 22 Patienten, die in unsere Klinik mit einem Hämoglobinwert < 6,0, Fatigue-Beschwerden, aber ohne aktive Blutung eingewiesen wurden, wurden in die Studie ein- geschlossen. Elf Patienten erhielten je zwei Erythrozytenkon- zentrate (SAGM), die weniger als 1 Woche (kurze Lagerungs- zeit; S) gelagert worden waren, die anderen 11 Patienten je zwei Erythrozytenkonzentrate, die mehr als 3 Wochen (lange Lage- rungszeit; L) gelagert worden waren. Der Grad der Fatigue wurde mittels Selbsteinschätzung auf einer visuellen Analog- skala bestimmt. Klinische Untersuchungen und Blutprobenent- nahme wurden vor Beginn der Transfusion und 2–8 h nach der Transfusion des zweiten Erythrozytenkonzentrats durchgeführt. Folgende Plasmaparameter wurden bestimmt: IL-1β, IL-6, IL-8, IL-10, IL-12 und TNF-α. Ergebnisse: In Bezug auf die demogra- phischen Daten, die Untersuchungsergebnisse und die Blutwer- te gab es keine signifikanten Unterschiede zwischen Gruppe S und L (nsSL). Der Hämoglobinwert stieg von 5,2 ± 0,6 (Mittel- wert ± SD) vor auf 6.4 ± 0.7 mmol/l nach der Transfusion (nsSL). Der Fatigue-Score reduzierte sich signifikant von einem prä- transfusionellen Median von 6,6 (Bereich 0,1–9,9) auf 4,7 (0,6–10,0) nach der Transfusion (nsSL). Der einzige Veränderung der Blutwerte neben dem Hämoglobinanstieg war die Abnahme der Thrombozytenzahl (nsSL). Die Konzentrationen der Zytokine waren durch die Transfusion nicht signifikant verändert. Schlussfolgerung: Die Transfusion von zwei Erythrozytenkon- zentraten verbessert den durch Patienten selbst eingeschätzten Fatigue-Wert unabhängig von Lagerungsdauer des Bluts. Die Thrombozytenzahl nimmt nach der Transfusion ab – möglicher- weise aufgrund der Verdünnung durch das transfundierte Blut. Ältere Erythrozyten scheinen die Interleukinkaskade gar nicht, oder nur sehr gering, zu triggern. Original Article · Originalarbeit Transfus Med Hemother 2007;34:440–445 DOI: 10.1159/000108762 Tommie Mynster, MD, DMSci Department of Surgery K Bispebjerg Hospital Bispebjerg Bakke 23, 2400 NV, Copenhagen, Denmark E-mail mynster@dadlnet.dk © 2007 S. Karger GmbH, Freiburg Accessible online at: www.karger.com/tmh Fax +49 761 4 52 07 14 E-mail Information@Karger.de www.karger.com Received: October 23, 2006 Accepted: August 30, 2007 Published online: October 15, 2007 Downloaded by: 198.143.37.65 - 2/3/2016 7:34:36 PM