No Early Effect of Storage Time of Transfused Red Blood
Cells on Fatigue and Plasma Cytokines in Patients with
Anaemia from Non-Acute Gastrointestinal Bleeding
Tommie Mynster
a
Morten Hanefeld Dziegiel
b
Kristian Kofoed
c
a
Department of Surgery K, Bispebjerg Hospital H:S, University of Copenhagen,
b
H:S Blodbank, Rigshospitalet H:S, Copenhagen,
c
Copenhagen University Hospitals, Hvidovre, Clinical Research Unit and Department of Infectious Diseases, Hvidovre, Denmark.
Key Words
Anaemia · IL-1 · Immunomodulation · Storage, TNF-α ·
Transfusion · Fatigue
Summary
Background: Fatigue in anaemia is empirically reduced by
blood transfusion. Long storage time of red cells may be asso-
ciated with immunomodulatory effects, and blood stored for a
long time may cause tissue hypoxia upon transfusion. Patients
and Methods: 22 patients admitted with haemoglobin < 6.0
mmol/l, complaints of fatigue and no active bleeding were in-
cluded. Eleven patients received two red cells units (SAGM)
stored less than 1 week (short storage time, S), and 11 patients
received two units stored more than 3 weeks (long storage
time, L). Fatigue was self-estimated on a visual analogue scale.
Clinical observations and blood samples were obtained before
transfusion was started, and were repeated 2–8 h after transfu-
sion of the 2nd unit. Measured plasma parameters included IL-
1β, IL-6, IL-8, IL-10, IL-12 and TNF-α. Results: There were no sig-
nificant differences between group S and L (nsSL) in demo-
graphic data, observational data and blood plasma values.
Haemoglobin increased from mean (± SD) 5.2 ± 0.6 to 6.4 ± 0.7
mmol/l after transfusion (nsSL). Fatigue score significantly de-
creased from a pre-transfusion median 6.6 (range 0.1–9.9) to
post-transfusion 4.7 (0.6–10.0) (p = 0.02) for all patients (nsSL).
Beside increase in haemoglobin the only significant change in
blood parameters after transfusion was a decrease in thrombo-
cyte count (nsSL). No significant differences were seen in con-
centrations of cytokines before and after transfusion. Conclu-
sion: Transfusion of two units of red cells relieved self-estimat-
ed fatigue, independent of blood storage time. Thrombocyte
count decreased after transfusion, probably due to dilution by
transfused blood. Aged red cells may not, or only sparsely, di-
rectly trigger the interleukin cascade.
Schlüsselwörter
Anämie · IL-1 · Immunmodulation · Lagerung · TNF-α ·
Transfusion · Fatigue
Zusammenfassung
Hintergrund: Fatigue bei Anämie kann, wie empirisch belegt,
durch eine Bluttransfusion reduziert werden. Eine lange Lage-
rungszeit der Erythrozyten ist möglicherweise mit immunmo-
dulatorischen Effekten verbunden ebenso wie lang gelagertes
Blut möglicherweise eine Hypoxie bei Transfusion verursacht.
Patienten und Methoden: 22 Patienten, die in unsere Klinik mit
einem Hämoglobinwert < 6,0, Fatigue-Beschwerden, aber ohne
aktive Blutung eingewiesen wurden, wurden in die Studie ein-
geschlossen. Elf Patienten erhielten je zwei Erythrozytenkon-
zentrate (SAGM), die weniger als 1 Woche (kurze Lagerungs-
zeit; S) gelagert worden waren, die anderen 11 Patienten je zwei
Erythrozytenkonzentrate, die mehr als 3 Wochen (lange Lage-
rungszeit; L) gelagert worden waren. Der Grad der Fatigue
wurde mittels Selbsteinschätzung auf einer visuellen Analog-
skala bestimmt. Klinische Untersuchungen und Blutprobenent-
nahme wurden vor Beginn der Transfusion und 2–8 h nach der
Transfusion des zweiten Erythrozytenkonzentrats durchgeführt.
Folgende Plasmaparameter wurden bestimmt: IL-1β, IL-6, IL-8,
IL-10, IL-12 und TNF-α. Ergebnisse: In Bezug auf die demogra-
phischen Daten, die Untersuchungsergebnisse und die Blutwer-
te gab es keine signifikanten Unterschiede zwischen Gruppe S
und L (nsSL). Der Hämoglobinwert stieg von 5,2 ± 0,6 (Mittel-
wert ± SD) vor auf 6.4 ± 0.7 mmol/l nach der Transfusion (nsSL).
Der Fatigue-Score reduzierte sich signifikant von einem prä-
transfusionellen Median von 6,6 (Bereich 0,1–9,9) auf 4,7
(0,6–10,0) nach der Transfusion (nsSL). Der einzige Veränderung
der Blutwerte neben dem Hämoglobinanstieg war die Abnahme
der Thrombozytenzahl (nsSL). Die Konzentrationen der Zytokine
waren durch die Transfusion nicht signifikant verändert.
Schlussfolgerung: Die Transfusion von zwei Erythrozytenkon-
zentraten verbessert den durch Patienten selbst eingeschätzten
Fatigue-Wert unabhängig von Lagerungsdauer des Bluts. Die
Thrombozytenzahl nimmt nach der Transfusion ab – möglicher-
weise aufgrund der Verdünnung durch das transfundierte Blut.
Ältere Erythrozyten scheinen die Interleukinkaskade gar nicht,
oder nur sehr gering, zu triggern.
Original Article · Originalarbeit
Transfus Med Hemother 2007;34:440–445
DOI: 10.1159/000108762
Tommie Mynster, MD, DMSci
Department of Surgery K
Bispebjerg Hospital
Bispebjerg Bakke 23, 2400 NV, Copenhagen, Denmark
E-mail mynster@dadlnet.dk
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Received: October 23, 2006
Accepted: August 30, 2007
Published online: October 15, 2007
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