Z.a ¨ rztl. Fortbild. Qual.Gesundh.wes. (ZaeFQ) 101 (2007) 205–211 Schwerpunkt Shared decision-making in Australia $ Kirsten J McCaffery 1,à , Heather L Shepherd 2 , Lyndal Trevena 1 , Ilona Juraskova 2,3 , Alexandra Barratt 1 , Phyllis N Butow 2,3 , Karen Carey Hazell 4 , Martin HN Tattersall 2,5 1 School of Public Health, University of Sydney, NSW 2006, Australia 2 Medical Psychology Research Unit, Blackburn Bld (DO6), University of Sydney, NSW 2006, Australia 3 Medical Psychology Research Unit, School of Psychology, Brennan McCallum Bld (A18), University of Sydney, NSW 2006, Australia 4 Former Chair Health Consumers Council of Western Australia and Member Consumer Health Forum Canberra, Perth, WA, Australia 5 Department of Cancer Medicine, Blackburn Bld (006), University of Sydney, NSW 2006, Australia. Abstract This paper describes the current position of shared decision-making (SDM) within the Australian health care system. Australian health care includes a mixture of public and private practice governed by both regional and national policy. Support for SDM exists through guidelines and support for interventions to increase participation. However, there is no clear overall policy framework for SDM in Australia. The result is recognition that consumer involvement is important yet there are limited resources and infrastructure, and no clear strategy to support implementation. Barriers to SDM at the macro, meso and micro levels of health care are described. Efforts to support consumer involvement to date have been targeted to the supply side of health care. There is now awareness of the need to target the demand side by educating consumers to ask for information and involvement in their health care. Key words: Patient participation, patient information, shared decision-making, health care system, Australia As supplied by publisher Partizipative Entscheidungsfindung in Australien Zusammenfassung Diese Arbeit beschreibt den derzeitigen Stand der Partizipativen Entschei- dungsfindung (PEF) im australischen Gesundheitssystem. Das australische Gesundheitssystem besteht aus einer Mischung von o ¨ ffentlichen und privaten Gesundheitseinrichtungen, die von regionaler und nationaler Politik gefu ¨ hrt werden. Unterstu ¨ tzung fu ¨ r PEF existiert durch Leitlinien und durch Interventionen, die Patientenbeteiligung erho ¨ hen. Jedoch gibt es keinen klaren politischen Rahmen fu ¨ r PEF in Australien. Daraus folgt die Erkenntnis, dass die Einbeziehung von Patienten zwar wichtig ist, allerdings sind die Ressourcen und die Infrastruktur begrenzt und es gibt keine klare Strategie die Umsetzung der PEF zu unterstu ¨ tzen. Es werden die Hu ¨ rden fu ¨ r PEF auf Makro-, Meso- und Mikroebene beschrieben. Die derzeitigen Anstrengungen, die Patientenbeteiligung zu unterstu ¨ tzen, beziehen sich auf die Angebotsseite der Gesundheitsversorgung. Mittle- rweile wurde erkannt, dass die Seite der Nachfrage durch Patientenschu- lungen zur Inanspruchnahme von Information und Einbeziehung in die Gesundheitsversorgung angezielt werden sollte. Schlu ¨ sselwo ¨ rter: Patientenbeteiligung, Patienteninformation, Partizipative Entscheidungsfindung, Gesundheitssystem, Australien Wie vom Gastherausgeber eingereicht www.elsevier.de/zaefq ARTICLE IN PRESS $ Sydney Health Decision Group à Corresponding author: Kirsten McCaffery. Tel.: 61 2 9351 7220; Fax: 61 2 9351 5049. E-Mail: kirstenm@health.usyd.edu.au (K.J. McCaffery) Z.a ¨ rztl. Fortbild. Qual.Gesundh.wes. (ZaeFQ) doi:10.1016/j.zgesun.2007.02.025 205