Original Article · Originalarbeit
Onkologie 2012;35:162–168 Published online: March 15, 2012
DOI: 10.1159/000337362
Dr. rer. med. Gregor Weißflog
University of Leipzig, Department of Mental Health
Medical Psychology and Medical Sociology
Philipp-Rosenthal-Straße 55, 04103 Leipzig, Germany
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gregor.weissflog@medizin.uni-leipzig.de
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Quality of Life of Colorectal Cancer Patients
in Certified Centers versus Non-Certified Hospitals
Gregor Weißflog
a
Susanne Singer
a
Alexandra Meyer
a,b
Christian Wittekind
c
Arne Dietrich
d
Arved Weimann
e
Elmar Brähler
a
Jochen Ernst
a
a
Department of Mental Health, Medical Psychology and Medical Sociology, University of Leipzig, Germany
b
Department of Educational and Counselling Psychology, McGill University, Montreal, Canada
c
Clinical Cancer Registry, Tumor Center of the University of Leipzig,
d
Department of Visceral, Transplant, Thoracic and Vascular Surgery, University Hospital Leipzig,
e
Clinic of General and Visceral Surgery, Hospital St. Georg, Leipzig, Germany
Schlüsselwörter
Lebensqualität · Darmkrebs · Onkologische Versorgung ·
Zertifizierung · Patientenzufriedenheit
Zusammenfassung
Hintergrund: Seit 2006 werden in Deutschland Darmkrebs-
patienten in zertifizierten Darmzentren behandelt. In dieser
explorativen Studie wurde untersucht, ob sich Patienten,
die in zertifizierten Zentren behandelt wurden, hinsichtlich
ihrer Lebensqualität von Patienten unterscheiden, die in
nicht zertifizierten onkologischen Kliniken behandelt wur-
den. Patienten und Methoden: Insgesamt 284 Darmkrebs-
patienten (n = 184 in zertifizierten Darmzentren und n = 100
in nicht zertifizierten Kliniken) nahmen nach dem stationä-
ren Aufenthalt an einer schriftlichen Befragung teil. Mithilfe
eines Fragebogens wurden Daten zur Lebensqualität (an-
hand des EORTC-QLQ C30 (Quality of Life Questionnaire of
the European Organization for Research and Treatment of
Cancer)), zur Patientenzufriedenheit, zur psychischen Belas-
tung und zu soziodemografischen Variablen erhoben. Der
moderierende Einfluss patientenbezogener Merkmale (z.B.
Alter, Geschlecht, Patientenzufriedenheit und psychische
Belastung) sowie erkrankungsbezogener Merkmale (Union
internationale contre le cancer (UICC)-Tumorstadium) auf
die Lebensqualität wurde geprüft. Ergebnisse: Die deskripti-
ven Analysen zeigten eine höhere Lebensqualität in 5 Sub-
dimensionen (bessere körperliche Funktion und Rollenfunk-
tion und weniger Schlafstörungen, Appetitverlust und finan-
zielle Schwierigkeiten) für Patienten aus nicht zertifizierten
Zentren. Nach Adjustierung bleiben lediglich 2 Unter-
schiede signifikant: für die körperliche Funktion (p < 0,01)
und für die Rollenfunktion (p = 0,02). Schlussfolgerungen:
Strukturelle Verbesserungen der onkologischen Versorgung
spiegeln sich nicht notwendigerweise in einer verbesserten
Lebensqualität wider. Die Ergebnisse werden im Kontext
des eingesetzten Studiendesigns diskutiert.
Keywords
Quality of life · Colorectal cancer · Oncological care ·
Certification · Patient satisfaction
Summary
Background: Since 2006, in Germany colorectal cancer pa-
tients can be treated in certified colorectal cancer centers.
The aim of this explorative study was to investigate whether
there are differences in the quality of life (QoL) of colorectal
cancer patients who were treated in certified versus non-
certified centers. Patients and Methods: A total of 284
colorectal cancer patients participated in the study: 184 pa-
tients from certified colorectal cancer centers and 100 pa-
tients from non-certified centers. Data on QoL (using the
Quality of Life Questionnaire of the European Organization
for Research and Treatment of Cancer (EORTC-QLQ C30)),
patient satisfaction, mental distress and socio-demographic
data were assessed with a questionnaire in a written survey
after the hospital stay. The moderating influence of patient-
related characteristics (e.g. age, sex, patient satisfaction,
and psychological distress) and cancer-related factors
(Union internationale contre le cancer (UICC) stage) were
tested. Results: On a descriptive level, patients from non-
certified centers had a higher QoL in 5 subdimensions
(higher physical and role functioning and less insomnia,
appetite loss and financial difficulties). After adjustment,
only 2 differences remained significant: physical functioning
(p < 0.01) and role functioning (p = 0.02). Conclusion: Struc-
tural improvements in the oncological care are not neces-
sarily reflected in a better QoL of the patients treated in cer-
tified colorectal cancer centers. The findings are discussed
in the context of the applied study design.