200 Herz 31 · 2006 · Nr. 3 © Urban & Vogel
© Urban & Vogel 2006 Herz
Molecular Basis of Obesity and
the Risk for Cardiovascular Disease
Muhidien Soufi
1
, Alexander M. Sattler
1
, Matthias Herzum
1
, Bernhard Maisch
1
,
Jürgen R. Schaefer
2
Abstract
Atherosclerosis and cardiovascular disease (CVD) are
the main causes of death in the Western world, for
both men and women. The onset and development of
diseases of the cardiovascular and cerebrovascular
system are strongly dependent on multiple risk fac-
tors that promote pathologic conditions like athero-
sclerosis, hypertension and thrombosis. Besides ge-
netic factors also environmental influences such as
diet composition are known to be closely related to
CVD. In this context obesity has been postulated as an
independent cardiovascular risk factor. Data from the
Framingham Heart Study have consistently shown
that increasing degrees of obesity are accompanied
by greater rates of CVD. At present, obesity affects
10–35% of the European and US population and in-
creases steadily. As obesity is a serious health prob-
lem which promotes metabolic abnormalities (insu-
lin resistance, hyperinsulinemia and dyslipidemia)
and dramatically increases the risk for CVD, this re-
view will focus on the epidemiologic and genetic
background of obesity. Furthermore, the molecular
mechanisms involved in obesity development and
their contribution to CVD will be discussed.
Molekulare Grundlagen der Adipositas und das Risiko für koronare Herzerkrankungen
Zusammenfassung
Atherosklerose und die damit vergesellschafteten kar-
diovaskulären Erkrankungen sind nach wie vor die
Haupttodesursache in der westlichen Welt, sowohl bei
Männern als auch bei Frauen. Entstehung und Fort-
schreiten dieser Erkrankung werden durch eine Reihe
von Risikofaktoren getrieben, die letztendlich zur Athe-
rosklerose, aber auch zu Bluthochdruck sowie erhöhter
Thromboseneigung führen können. Neben geneti-
schen Faktoren spielen Umwelt- sowie Ernährungsfak-
toren eine große Rolle. In diesem Zusammenhang wur-
de auch das Vorhandensein von Übergewicht als kar-
diovaskulärer Risikofaktor beschrieben. Die Daten der
Framingham Heart Study zeigten, dass es mit zuneh-
mendem Übergewicht zum vermehrten Auftreten ko-
ronarer Herzerkrankungen (KHK) kommt. Derzeit sind
zwischen 10% und 35% aller Europäer und US-Ameri-
kaner übergewichtig – mit rasch steigender Tendenz.
Dadurch wird Übergewicht zu einem ernsthaften
Gesundheitsproblem. In der Folge führt krankhaftes
Übergewicht zu einer ganze Reihe von atherosklero-
serelevanten Stoffwechselstörungen, wie Insulinresis-
tenz, Hyperinsulinismus und Dyslipidämien, und in der
Folge zu einer dramatischen Zunahme kardiovaskulä-
rer Erkrankungen. Diese Arbeit wird sich mit den epide-
miologischen und genetischen Ursachen von Überge-
wicht auseinander setzen. Darüber hinaus werden die
molekularen Mechanismen, die zur Adipositas und in
der Folge zur KHK führen, sowie sich hieraus entwi-
ckelnde neue Therapieansätze diskutiert.
Schlüsselwörter:
Übergewicht · Lipide ·
Metabolisches Syn-
drom · Genetische
Varianten · KHK-
Risikofaktoren
Key Words:
Obesity · Lipids
· Metabolic syn-
drome · Gene vari-
ants · Cardiovascu-
lar risk factors
1
Department of
Internal Medicine,
Cardiology, Angiol-
ogy and CAD Pre-
vention, University
Hospital Giessen
and Marburg,
Philipps University
Marburg, Ger-
many,
2
Dr. R. Pohl Stif-
tungsprofessur
“kardiovaskuläre
Prävention”.
Herz 2006;31:200–6
DOI 10.1007/
s00059-006-2801-2
Introduction
Cardiovascular disease (CVD) is the main cause of
death in the Western population [1, 2]. The early key
element that promotes development of CVD is ath-
erosclerosis. Atherosclerosis is a complex disorder of
lipid metabolism that is accompanied by metabolic
abnormalities such as diabetes, hypertension, chronic
inflammation, and obesity [3–5]. The modernized
lifestyle in Western societies dramatically increased
the prevalence of obesity and overweight in the past
years, mainly due to reduced physical activity, and
extensive consumption of unfavorable dietary fats in
low-cost food [6–8]. Consequently, obesity increases
various risk factors that contribute to early morbidity
and mortality. Several studies identified obesity, par-
ticularly truncal obesity in men, to be an independent
risk factor for coronary artery disease (CAD). How-
ever, several other metabolic disorders such as hy-
pertriglyceridemia, increase in small dense LDLs,
low HDL levels, insulin resistance, and diabetes mel-
litus are commonly associated with obesity and all of
them appear to be important risk factors for CAD as
well. Furthermore, there is a rather harsh dispute
over whether or not the metabolic syndrome, of
which obesity is a central feature, is a useful entity to
identify populations with an increased risk for CAD
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