302 Strahlenther Onkol 2008 · No. 6 © Urban & Vogel Strahlentherapie und Onkologie Original Article CT-Guided Brachytherapy (CTGB) versus Interstitial Laser Ablation (ILT) of Colorectal Liver Metastases An Intraindividual Matched-Pair Analysis Maciej Pech 1 , Gero Wieners 1 , Rafal Kryza 1 , Oliver Dudeck 1 , Max Seidensticker 1 , Konrad Mohnike 1 , Ulf Redlich 1 , Ricarda Rühl 1 , Peter Wust 2 , Günther Gademann 3 , Jens Ricke 1 Purpose: To compare local tumor control after percutaneous tumor ablation by interstitial laser therapy (ILT) or CT-guided brachytherapy (CTGB). Patients and Methods: In a matched pair analysis including 18 patients with 36 liver metastases of colorectal primary, both ILT and CTGB were performed in different lesions. The following matching factors were considered: (i) tumor size 5 cm, and (ii) execution of chemotherapy after tumor ablation. Primary endpoint was local tumor control. Results: Treated lesions were identical in terms of tumor size and all matching criteria were fulfilled in all patients except for the performance of adjuvant chemotherapy. Median follow-up was 14 months (3–24 months) for both groups. Only five of 18 patients (28%) demonstrated local tumor progression after CTGB, whereas in ten of 18 patients (56%) tumor progression was found after ILT. Differences encountered were significant for all patients (p = 0.04), whereas in those who fulfilled all matching criteria (n = 14) the level of statistical significance was not reached (p = 0.23). Conclusion: CTGB demonstrated superior local tumor control compared to ILT in long-term follow-up. Key Words: CT-guided brachytherapy · Interstitial laser therapy · Liver Strahlenther Onkol 2008;184:302–6 DOI 10.1007/s00066-008-1815-5 Vergleich der CT-gestützten Brachytherapie mit der interstitiellen Laserablation von Lebermetastasen kolorektaler Karzinome. Matched-Pair-Analyse in demselben Patienten Ziel: Intraindividueller Vergleich lokaler Kontrollraten nach perkutaner Tumorablation mit interstitieller Lasertherapie (ILT) oder CT-gestützter Brachytherapie (CTGB) von intrahepatischen Metastasen bei kolorektalem Karzinom. Patienten und Methodik: Eine Matched-Pair-Analyse wurde bei 18 Patienten mit insgesamt 36 Lebermetastasen eines kolorek- talen Karzinoms durchgeführt. Je eine Metastase wurde mit perkutaner Tumorablation mit ILT und je eine mit CTGB behandelt. Bei den Patienten mit identischer Tumorhistologie wurden folgende Faktoren betrachtet: 1. Tumorgröße 5 cm und 2. Durchführung oder Verzicht auf eine adjuvante Chemotherapie. Als primärer Endpunkt wurde die lokale Tumorkontrolle definiert. Ergebnisse: Die Verteilung der Tumorgrößen war gleich, und alle Patienten erreichten volle Übereinstimmung bis auf den Ver- gleichsfaktor der adjuvanten Chemotherapie. Die mediane Beobachtungszeit betrug 14 Monate (3–24 Monate) für beide Gruppen. Fünf von 18 Patienten (28%) hatten eine lokale Tumorprogression nach CTGB und zehn von 18 Patienten (56%) nach ILT. Die Differenz zwischen den Gruppen war für alle Patienten signifikant (p = 0,04). Bei der Betrachtung der Patienten mit völliger Übereinstimmung wurde die Signifikanzgrenze nicht erreicht (p = 0,23). Schlussfolgerung: Die CTGB zeigt in der Langzeitbeobachtung überlegene lokale Tumorkontrollraten im Vergleich zur ILT. Schlüsselwörter: CT-gestützte Brachytherapie · Interstitielle Lasertherapie · Leber Received: November 11, 2007; accepted: March 26, 2008 1 Clinic for Radiology and Nuclear Medicine, University of Magdeburg, Germany, 2 Department of Radiology, Charité, Campus Virchow Clinic, University of Berlin, Germany, 3 Clinic for Radiation Therapy, University of Magdeburg, Germany.