302 Strahlenther Onkol 2008 · No. 6 © Urban & Vogel
Strahlentherapie
und Onkologie Original Article
CT-Guided Brachytherapy (CTGB) versus Interstitial
Laser Ablation (ILT) of Colorectal Liver Metastases
An Intraindividual Matched-Pair Analysis
Maciej Pech
1
, Gero Wieners
1
, Rafal Kryza
1
, Oliver Dudeck
1
, Max Seidensticker
1
, Konrad Mohnike
1
,
Ulf Redlich
1
, Ricarda Rühl
1
, Peter Wust
2
, Günther Gademann
3
, Jens Ricke
1
Purpose: To compare local tumor control after percutaneous tumor ablation by interstitial laser therapy (ILT) or CT-guided
brachytherapy (CTGB).
Patients and Methods: In a matched pair analysis including 18 patients with 36 liver metastases of colorectal primary, both ILT
and CTGB were performed in different lesions. The following matching factors were considered: (i) tumor size ≤ 5 cm, and (ii)
execution of chemotherapy after tumor ablation. Primary endpoint was local tumor control.
Results: Treated lesions were identical in terms of tumor size and all matching criteria were fulfilled in all patients except for the
performance of adjuvant chemotherapy. Median follow-up was 14 months (3–24 months) for both groups. Only five of 18 patients
(28%) demonstrated local tumor progression after CTGB, whereas in ten of 18 patients (56%) tumor progression was found after
ILT. Differences encountered were significant for all patients (p = 0.04), whereas in those who fulfilled all matching criteria (n =
14) the level of statistical significance was not reached (p = 0.23).
Conclusion: CTGB demonstrated superior local tumor control compared to ILT in long-term follow-up.
Key Words: CT-guided brachytherapy · Interstitial laser therapy · Liver
Strahlenther Onkol 2008;184:302–6
DOI 10.1007/s00066-008-1815-5
Vergleich der CT-gestützten Brachytherapie mit der interstitiellen Laserablation von Lebermetastasen kolorektaler
Karzinome. Matched-Pair-Analyse in demselben Patienten
Ziel: Intraindividueller Vergleich lokaler Kontrollraten nach perkutaner Tumorablation mit interstitieller Lasertherapie (ILT) oder
CT-gestützter Brachytherapie (CTGB) von intrahepatischen Metastasen bei kolorektalem Karzinom.
Patienten und Methodik: Eine Matched-Pair-Analyse wurde bei 18 Patienten mit insgesamt 36 Lebermetastasen eines kolorek-
talen Karzinoms durchgeführt. Je eine Metastase wurde mit perkutaner Tumorablation mit ILT und je eine mit CTGB behandelt. Bei
den Patienten mit identischer Tumorhistologie wurden folgende Faktoren betrachtet: 1. Tumorgröße ≤ 5 cm und 2. Durchführung
oder Verzicht auf eine adjuvante Chemotherapie. Als primärer Endpunkt wurde die lokale Tumorkontrolle definiert.
Ergebnisse: Die Verteilung der Tumorgrößen war gleich, und alle Patienten erreichten volle Übereinstimmung bis auf den Ver-
gleichsfaktor der adjuvanten Chemotherapie. Die mediane Beobachtungszeit betrug 14 Monate (3–24 Monate) für beide Gruppen.
Fünf von 18 Patienten (28%) hatten eine lokale Tumorprogression nach CTGB und zehn von 18 Patienten (56%) nach ILT. Die
Differenz zwischen den Gruppen war für alle Patienten signifikant (p = 0,04). Bei der Betrachtung der Patienten mit völliger
Übereinstimmung wurde die Signifikanzgrenze nicht erreicht (p = 0,23).
Schlussfolgerung: Die CTGB zeigt in der Langzeitbeobachtung überlegene lokale Tumorkontrollraten im Vergleich zur ILT.
Schlüsselwörter: CT-gestützte Brachytherapie · Interstitielle Lasertherapie · Leber
Received: November 11, 2007; accepted: March 26, 2008
1
Clinic for Radiology and Nuclear Medicine, University of Magdeburg, Germany,
2
Department of Radiology, Charité, Campus Virchow Clinic, University of Berlin, Germany,
3
Clinic for Radiation Therapy, University of Magdeburg, Germany.