669 Strahlenther Onkol 2009 · No. 10 © Urban & Vogel
Immediate Reconstruction with an Expander/Implant
Following Ablatio Mammae because of Breast Cancer
Side Effects and Cosmetic Results after Adjuvant Chest Wall Radiotherapy
Marc D. Piroth
1
, Daniela M. Piroth
2
, Michael Pinkawa
1
, Seth G. Woodruff
2
, Richard Holy
1
, Michael J. Eble
1
Background and Purpose: Timing and sequencing of radiotherapy in the context of allogenous breast reconstruction have not
been standardized. The aim of the present study was to assess the influence of adjuvant radiotherapy on morbidity and patient
satisfaction after allogenous breast reconstruction.
Patients and Methods: 33 patients underwent mastectomy between 1999 and 2008 and had immediate breast reconstruction
with an expander placement in subpectoral/epipectoral location. 24 patients had adjuvant chemotherapy. Adjuvant external-beam
radiotherapy with a median dose of 50.4 Gy was given after expander filling and on average 5.2 months prior to placement of the
definitive implant. 22 patients with the definitive implant were considered for analysis of capsular fibrosis rate. Questionnaires
were sent to all patients to assess cosmetic outcome and satisfaction.
Results: Acute adverse effects were comparable to adjuvant radiotherapy after breast-conserving surgery, resulting in an erythema
rate grade 1/2/3 in 21.2%/66.7%/6.1% of patients, respectively. After a mean follow-up of 24.9 months, 9.1%/18.2%/15.2%/9.1%
of patients presented a capsular fibrosis grade 1/2/3/4, respectively. Severe deformation/asymmetry of the reconstructed breast
was seen in 27.3%/33.3% of patients, respectively. Of the 22 patients with definitive implant, five (22.7%) lost the implant due
to painful capsular fibrosis. Of these 22 patients, 50% were very satisfied or satisfied with the reconstruction result. Overall, 81%
of patients would request breast reconstruction again.
Conclusion: Adjuvant radiotherapy with the use of a subtotally filled expander prior to definitive allogenous breast reconstruc-
tion is feasible with acceptable morbidity. An interdisciplinary consultation concerning the cosmetic outcome and potential side
effects is absolutely necessary.
Key Words: Breast reconstruction · Radiotherapy · Postmastectomy irradiation · Breast cancer · Expander
Strahlenther Onkol 2009;185:669–74
DOI 10.1007/s00066-009-2013-9
Sofortrekonstruktion mittels Expander/Implantat nach Ablatio aufgrund eines Mammakarzinoms. Nebenwirkungen
und kosmetische Ergebnisse nach adjuvanter Brustwandbestrahlung
Hintergrund und Ziel: Das optimale Timing und die Sequenz einer Strahlentherapie im Kontext einer allogenen Brustrekonstruk-
tion sind unklar. Ziel der vorliegenden Arbeit war die Beurteilung des Einflusses der adjuvanten Radiotherapie auf Morbidität und
Zufriedenheit der Patientinnen nach allogener Brustrekonstruktion.
Patienten und Methodik: 33 Patientinnen erhielten zwischen 1999 und 2008 eine Mastektomie mit subpektoraler/epipek-
toraler Expanderplatzierung. 24 Patientinnen wurden adjuvant chemotherapiert. Die perkutane Strahlentherapie wurde nach
Expanderfüllung im Mittel 5,2 Monate vor der Implantateinlage mit median 50,4 Gy durchgeführt. 22 Patientinnen mit endgül-
tigem Implantat gingen in die Analyse der Kapselfibroserate ein. An alle Patientinnen wurden Fragebögen zur Beurteilung des
kosmetischen Ergebnisses und der Zufriedenheit versandt.
Ergebnisse: Die Akutnebenwirkungen waren mit denen der adjuvanten Strahlentherapie nach brusterhaltender Therapie ver-
gleichbar. Es zeigte sich ein Erythem Grad 1/2/3 in 21,2%/66,7%/6,1% der Fälle. Nach einem mittleren Nachbeobachtungszeit-
raum von 24,9 Monaten zeigten 9,1%/18,2%/15,2%/9,1% der Patientinnen eine Kapselfibrose Grad 1/2/3/4. Eine hochgradige
Verformung/Asymmetrie der rekonstruierten Brust wurde in 27,3%/33,3% der Fälle gesehen. Bei fünf der 22 Patientinnen (22,7%)
mit endgültigem Implantat kam es zum Implantatverlust aufgrund schmerzhafter Kapselfibrosierung. Von diesen 22 Patienten
1
Department of Radiotherapy, University Hospital, RWTH Aachen, Germany,
2
Department of Gynecology and Obestrics, University Hospital, RWTH Aachen, Germany.
Received: March 5, 2009; accepted: July 24, 2009
Original Article
Strahlentherapie
und Onkologie