Review Übersicht © 2012 Dustri-Verlag Dr. Karl Feistle ISSN 0344-5062 DOI 10.5414/ALE01503 Key words wood dust allergy – occupational exposure – list of wood allergens – sensitization preva- lence – pine wood aller- gy – beech wood aller- gy – western red cedar wood allergy – obeche wood allergy Schlüsselwörter Holzstauballergie berufliche Expo- sition – Holzstaub- Allergenliste – Sensi- bilisierungsprävalenz – Kiefernholzallergie – Buchenholzallergie – Rotzedernholzallergie – Abachiholzallergie Workplace exposure to wood dust and the prevalence of wood-specific sensitization V. Schlünssen 1 , T. Sigsgaard 1 , M. Raulf-Heimsoth 2 and S. Kespohl 2 1 Department of Public Health, Unit of Environmental and Occupational Medicine, Aarhus, Denmark, 2 Institute for Prevention and Occupational Medicine of the German Social Accident Insurance (IPA), Institute of the Ruhr-University Bochum, Germany Workplace exposure to wood dust and the prevalence of wood-specific sensitiza- tion Wood is processed worldwide, and occu- pational exposure to wood dust is affecting millions of workers. Studies have identified wood dust as a risk factor for non-malignant respiratory diseases consistent with both an allergic and a non-allergic origin. This paper summarizes our current knowledge on the importance of specific sensitization among subjects occupationally exposed to wood dust. Specific sensitization to wood dust ex- ists, but is probably of minor importance for most wood species. In order to move the re- search field forward increased focus on more standardized tools for specific IgE (sIgE) di- agnostics is needed and more specific tools are necessary to identify clinical relevant cases of wood dust sensitization. Moreover epidemiological studies on the occurrence of sIgE-mediated sensitization in different populations of woodworkers are needed. Holzstaubexposition am Arbeitsplatz und Prävalenz einer spezifischen Sensibil- isierung gegenüber Hölzern Der Rohstoff Holz wird weltweit verar- beitet und dementsprechend viele Beschäft- igte sind gegenüber Holzstaub beruflich ex- poniert. In Studien wurde Holzstaub als ein Risikofaktor für Erkrankungen des Respi- rationstrakts beschrieben. Der ursächliche Pathomechanismus der nicht malignen Er- krankungen kann sowohl auf allergischen als auch auf nicht allergischen Immunmech- anismen basieren. Die vorliegende Publika- tion gibt einen Überblick über den aktuellen Wissensstand zu spezifischen Sensibilisier- ungen gegenüber Holzstäuben bei beruflich exponierten Beschäftigten. Eine Holzstaub spezifische Sensibilisierung kann bei Holz- staub exponierten Beschäftigten auftreten, allerdings ist die Sensibilisierungspräva- lenz in Abhängigkeit von der jeweils verar- beiteten Holzart unterschiedlich. Um Sensi- bilisierungsprävalenzen fundiert messen zu können und um klinisch relevante Fälle der Holzstaubsensibilisierung ausreichend diag- nostizieren zu können, ist es wichtig stan- dardisierte Testverfahren und Testextrak- te für die spezifische IgE (sIgE)-Diagnostik zu etablieren. Weiterhin werden epidemiol- ogische Studien benötigt, die eine Sensibil- isierungsprävalenz gegen Holzstäube bei ex- ponierten Beschäftigten untersuchen. Background Approximately 3.6 million workers in the European Union are exposed to wood dust on a regular basis [60]. Wood dust is classified as a human carcinogen [54], but beside the carcinogenic effect, a number of epidemio- logical studies have identified wood dust as a risk factor for asthma or asthma symptoms [24, 13, 31, 91, 93, 56], nasal impairment [3, 51, 90], and acute or chronic impairment of lung function [51, 74, 72, 57] all diseases consistent with both an allergic and a non- allergic origin. Worldwide 12,000 tree species exist, and more than 1000 of these are used for com- mercial purposes [54]. The major part (about 95 weigh percent) of wood is composed of cellulose, hemicellulose and lignin. The re- maining 5% are numerous others high and low molecular weight organic and inorganic compounds, including proteins, which can be extracted (“wood extractives”). Examples for low molecular compounds are terpenes, terpene derivates like abietic acid, phenolic compounds, tannins, stilbenes, flavonoids, and glycosides, many with known sensitis- Allergologie, Jahrgang 35, Nr. 8/2012, S. 402–412