Review
Übersicht
© 2012
Dustri-Verlag Dr. Karl Feistle
ISSN 0344-5062
DOI 10.5414/ALE01503
Key words
wood dust allergy –
occupational exposure
– list of wood allergens
– sensitization preva-
lence – pine wood aller-
gy – beech wood aller-
gy – western red cedar
wood allergy – obeche
wood allergy
Schlüsselwörter
Holzstauballergie
– berufliche Expo-
sition – Holzstaub-
Allergenliste – Sensi-
bilisierungsprävalenz
– Kiefernholzallergie –
Buchenholzallergie –
Rotzedernholzallergie –
Abachiholzallergie
Workplace exposure to wood dust and the
prevalence of wood-specific sensitization
V. Schlünssen
1
, T. Sigsgaard
1
, M. Raulf-Heimsoth
2
and S. Kespohl
2
1
Department of Public Health, Unit of Environmental and Occupational Medicine,
Aarhus, Denmark,
2
Institute for Prevention and Occupational Medicine of the
German Social Accident Insurance (IPA), Institute of the Ruhr-University Bochum,
Germany
Workplace exposure to wood dust and
the prevalence of wood-specific sensitiza-
tion
Wood is processed worldwide, and occu-
pational exposure to wood dust is affecting
millions of workers. Studies have identified
wood dust as a risk factor for non-malignant
respiratory diseases consistent with both an
allergic and a non-allergic origin. This paper
summarizes our current knowledge on the
importance of specific sensitization among
subjects occupationally exposed to wood
dust. Specific sensitization to wood dust ex-
ists, but is probably of minor importance for
most wood species. In order to move the re-
search field forward increased focus on more
standardized tools for specific IgE (sIgE) di-
agnostics is needed and more specific tools
are necessary to identify clinical relevant
cases of wood dust sensitization. Moreover
epidemiological studies on the occurrence
of sIgE-mediated sensitization in different
populations of woodworkers are needed.
Holzstaubexposition am Arbeitsplatz
und Prävalenz einer spezifischen Sensibil-
isierung gegenüber Hölzern
Der Rohstoff Holz wird weltweit verar-
beitet und dementsprechend viele Beschäft-
igte sind gegenüber Holzstaub beruflich ex-
poniert. In Studien wurde Holzstaub als ein
Risikofaktor für Erkrankungen des Respi-
rationstrakts beschrieben. Der ursächliche
Pathomechanismus der nicht malignen Er-
krankungen kann sowohl auf allergischen
als auch auf nicht allergischen Immunmech-
anismen basieren. Die vorliegende Publika-
tion gibt einen Überblick über den aktuellen
Wissensstand zu spezifischen Sensibilisier-
ungen gegenüber Holzstäuben bei beruflich
exponierten Beschäftigten. Eine Holzstaub
spezifische Sensibilisierung kann bei Holz-
staub exponierten Beschäftigten auftreten,
allerdings ist die Sensibilisierungspräva-
lenz in Abhängigkeit von der jeweils verar-
beiteten Holzart unterschiedlich. Um Sensi-
bilisierungsprävalenzen fundiert messen zu
können und um klinisch relevante Fälle der
Holzstaubsensibilisierung ausreichend diag-
nostizieren zu können, ist es wichtig stan-
dardisierte Testverfahren und Testextrak-
te für die spezifische IgE (sIgE)-Diagnostik
zu etablieren. Weiterhin werden epidemiol-
ogische Studien benötigt, die eine Sensibil-
isierungsprävalenz gegen Holzstäube bei ex-
ponierten Beschäftigten untersuchen.
Background
Approximately 3.6 million workers in the
European Union are exposed to wood dust on
a regular basis [60]. Wood dust is classified
as a human carcinogen [54], but beside the
carcinogenic effect, a number of epidemio-
logical studies have identified wood dust as
a risk factor for asthma or asthma symptoms
[24, 13, 31, 91, 93, 56], nasal impairment [3,
51, 90], and acute or chronic impairment of
lung function [51, 74, 72, 57] all diseases
consistent with both an allergic and a non-
allergic origin.
Worldwide 12,000 tree species exist, and
more than 1000 of these are used for com-
mercial purposes [54]. The major part (about
95 weigh percent) of wood is composed of
cellulose, hemicellulose and lignin. The re-
maining 5% are numerous others high and
low molecular weight organic and inorganic
compounds, including proteins, which can
be extracted (“wood extractives”). Examples
for low molecular compounds are terpenes,
terpene derivates like abietic acid, phenolic
compounds, tannins, stilbenes, flavonoids,
and glycosides, many with known sensitis-
Allergologie, Jahrgang 35, Nr. 8/2012, S. 402–412