611 Strahlenther Onkol 1999;175:611–5 (Nr. 12) Originalarbeit Merkel Cell Carcinoma: The Role of Radiation Therapy in General Management Marc Bischof, Michael van Kampen, Peter Huber, Michael Wannenmacher 1 Background: Merkel cell carcinoma (MCC) is a rare malignant, locally aggressive tumor of the skin. Because few data exist about the clinical course of irradiated patients, we reviewed the 17 patients treated at our institution since 1982. Patients and Methods: The median age at diagnosis was 71 years (range 47 to 88 years). Twelve patients presented with lymph node involvement (Stage II), 5 patients with negative lymph nodes (Stage I). Five patients were irradiated imme- diately after initial surgical excision of the primary tumor. Eleven patients underwent a surgical treatment of recurrence prior to the first irradiation. Only 1 patient received primary radiotherapy. A median dose of 52.8 Gy (range 40 to 60 Gy) in the region of the primary tumor and a median dose of 49.5 Gy (range 30 to 54 Gy) in the regional lymph nodes were delivered. Results: The median overall survival after first diagnosis was 45 months. Three-year overall survival was 57%, 5-year cause-specific survival was 73% (Kaplan Meier). Local control could be achieved in the 5 patients irradiated immediate- ly after surgical treatment of the primary tumor. In contrast, an in-field recurrence occurred in 5 of 12 patients irradiat- ed after surgical excision of relapsed disease. Five patients developed distant metastases. None of these patients was ir- radiated immediately after surgical excision of the primary tumor. Conclusions: With respect to our experience, a local control can be achieved with an immediate postoperative radiother- apy of the primary tumor site and the adjacent lymph nodes. Key Words: Merkel cell carcinoma · Radiation therapy · Neuroendocrine carcinoma Das Merkel-Zell-Karzinom: Die Rolle der Strahlentherapie bei der Behandlung Hintergrund: Merkel-Zell-Karzinome sind seltene maligne, aggressiv wachsende Tumoren der Haut. Da wenige Daten bestrahlter Patienten verfügbar sind, soll der Stellenwert der Strahlentherapie bei der Behandlung des Merkel-Zell- Karzinoms anhand von 17 seit 1982 in unserer Klinik behandelten Patienten diskutiert werden. Patienten und Methoden: Das mediane Alter der Patienten war 71 Jahre (47 bis 88 Jahre) bei Diagnosestellung (Tabelle 1). Zwölf Patienten präsentierten sich mit Lymphknotenbefall (Stadium II), fünf Patienten mit negativen Lymphknoten (Stadium I). Fünf Patienten wurden sofort nach Operation des Primärtumors bestrahlt. Elf Patienten wurden vor Be- ginn der ersten Bestrahlung an einem Rezidiv operiert. Nur ein Patient wurde primär bestrahlt. Eine mediane Dosis von 52,8 Gy (40 bis 60 Gy) wurde im Bereich der Primärtumorregion appliziert. Die regionalen Lymphabflußwege wurden mit einer medianen Dosis von 49,5 Gy (30 bis 54 Gy) bestrahlt. Ergebnisse: Das mediane Überleben nach Erstdiagnose lag bei 45 Monaten. Die Drei-Jahres-Überlebenswahrschein- lichkeit war 57% (Abbildung 1). Die krankheitsspezifische Fünf-Jahres-Überlebenswahrscheinlichkeit lag bei 73% (Kaplan-Meier). Eine lokale Kontrolle wurde bei den fünf Patienten erreicht, die sofort nach Operation des Primärtu- mors bestrahlt wurden. Bei fünf der elf Patienten, die erst nach Operation eines Rezidivs bestrahlt wurden, trat ein Re- zidiv im Bestrahlungsfeld auf. Fünf Patienten erlitten nach Therapieabschluß eine Fernmetastasierung. Keiner dieser Patienten wurde sofort nach Operation des Primärtumors bestrahlt. Schlußfolgerung: Durch eine sofortige Bestrahlung der Tumorregion und der regionalen Lymphabflußwege nach Ope- ration des Primärtumors kann nach unserer Erfahrung eine lokale Kontrolle der Merkel-Zell-Karzinome erreicht wer- den. Schlüsselwörter: Merkel-Zell-Karzinom · Strahlentherapie · Neuroendokrines Karzinom Strahlentherapie und Onkologie © Urban & Vogel 1999 1 Department of Radiotherapy (Head: Prof. Dr. Dr. M. Wannenmacher), University of Heidelberg, Germany. Submitted: 11 May 1999. Accepted: 28 July 1999.