Werner C et al. Efects of A 3-Month … Phys Med Rehab Kuror 2019; 29: 53–57 Original Article Werner Christian et al. Efects of A 3-Month … Phys Med Rehab Kuror 2018; 00: 00–00 Efects of A 3-Month Physiotherapy Intervention in Stable Cervical Dystonia As Add-On to Botulinum Toxin Therapy Efekte einer dreimonatigen Physiotherapieintervention als Add- on Behandlung bei Patienten mit zervikaler Dystonie Authors Christian Werner 1 , Stefen Derlien 2 , Norman Best 2 , Otto Witte 3 , Ulrich Christian Smolenski 2 , Albrecht Günther 3 Afliations 1 Neurology, St Georg Klinikum Eisenach, Eisenach 2 Institut für Physiotherapie, Universitätsklinikum Jena, Jena 3 Department of Neurology, Jena, Universitätsklinikum Jena, Thüringen, Jena Key words zervikale Dystonie, Torticollis spasmodicus received 26.09.2018 accepted 27.09.2018 Bibliography DOI https://doi.org/10.1055/a-0756-9954 Published online: 19.11.2018 Phys Med Rehab Kuror 2019; 29: 53–57 © Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York ISSN 0940-6689 Correspondence Dr. Christian Werner Medical Doctor St Georg Klinikum Eisenach Neurology Mühlhäuserstraße 94-95 99848 Eisenach werner.ch.1987@web.de ABstrACt Background Treatment of choice for cervical dystonia com- prises botulinum neurotoxin therapy. Whether additional phys- iotherapy can achieve better results is unclear. Objectives To show effects of physiotherapy as an add-on treatment to botulinum neurotoxin therapy. Methods 18 patients participated in this prospective interven- tional study (DRKS00006562) consisting of 2, 3-month periods. In the frst period, usual botulinum toxin was applied. The sec- ond period comprised an additional multimodal physiotherapy program. Outcome measures were: range of motion, SF-36, Toronto Western Spasmodic Torticollis Rating Scale (TWSTRS), surface electromyography. Results In the comparison frst phase vs. second phase patients showed signifcant improvements in range of motion (fexion/ extension: 16.3 ± 25.4; rotation: 19.1 ± 24.6), TWSTRS (severi- ty: 3.8 ± 3.0; disability: 1.7 ± 2.0; pain: 4.4 ± 4,1) and in mental health (SF-36: 5.9 ± 7.5); p < 0.05, respectively. No signifcant changes were seen in the lateral fexion ROM, physical health (SF-36) and the surface electromyography. Conclusion Multimodal physiotherapy is a feasible and save additional treatment option for patients with cervical dystonia. An add-on physiotherapy program can achieve better treat- ment outcomes. Patients benefted especially with improved range of motion, and reduced pain and severity of symptoms. ZUSAmmenfASSUnG Hintergrund Therapie der Wahl bei zervikaler Dystonie ist die Behandlung mit Botulinumneurotoxin. Ob jedoch zusätzliche physiotherapeutische Maßnahmen einen Nutzen bringen, ist nach aktuellem Forschungsstand nicht eindeutig belegt. Ziel Ziel der Studie war es, Efekte einer multimodalen Physio- therapie als Add-on Behandlung zur Botulinumneurotoxinthera- pie aufzuzeigen. Methoden 18 Patienten nahmen an dieser prospektiven inter- ventionellen Studie (DRKS00006562) teil, welche aus 2 Phasen mit jeweils 3 Monaten Dauer bestand. In der ersten Phase wurde die übliche Botulinumtoxin-Therapie durchgeführt. Die zweite Phase umfasste ein zusätzliches multimodales Physiotherapie- programm. Outcome-Parameter waren: Range of Motion (ROM), SF-36, Toronto Western Spasmodic Torticollis Rating-Skala (TWSTRS) sowie eine Oberfächen-Elektromyografe. Ergebnisse Im Vergleich der ersten Phase mit der zweiten Phase konnten signifkante Verbesserungen des Bewegung- sumfangs (Flexion / Extension: 16,3 ± 25,4; Rotation: 19,1 ± 24,6), des TWSTRS (Schweregrad: 3,8 ± 3), 0; Einschränkung: 1,7 ± 2,0; Schmerz: 4,4 ± 4,1) (Schweregrad: 3,8 ± 3,0; All- tagseinschränkung: 1,7 ± 2,0; Schmerz: 4,4 ± 4,1) und der psychischen Gesundheitswahrnehmung (SF-36: 5,9 ± 7,5) festgestellt werden (p < 0,05). Die Diferenzen der Lateralfex- ion (ROM), der physischen Gesundheitswahrnehmung (SF-36) und der Oberfächen-Elektromyografe zeigten keine signi - fkanten Veränderungen. Schlussfolgerung Multimodale Physiotherapie ist eine sichere zusätzliche Behandlungsoption für Patienten mit zervikaler Dys- tonie. Ein zusätzliches, multimodales Physiotherapie Programm kann bessere Behandlungsergebnisse gerade im Bereich Bewe- glichkeit, Schweregrad der Erkrankung und Schmerzen erzielen. 53 This document was downloaded for personal use only. Unauthorized distribution is strictly prohibited. Published online: 2018-11-19