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Forsch Komplementmed 2011;18:359–362 Published online: December 09, 2011
DOI: 10.1159/000334630
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Aufgrund der stetig steigenden Zahlen für diabetische Erkrankungen ist und
bleibt das Thema Diabetes eine Herausforderung für Vorbeugung und Be-
handlung. Die Naturheilkunde bietet eine Reihe von hilfreichen Maßnahmen.
Für das Fasten wird nun in der vielversprechenden Arbeit von Lim et al.
nachgewiesen, dass sich nach reduzierter Energieaufnahme nicht nur die
Zuckerspiegel normalisierten, sondern auch die gestörten Stoffwechselvor-
gänge reversibel waren.
Die Arbeit von Turner et al. bietet einen Überblick darüber, wie in randomi-
sierten Studien zu CAM-Interventionen das Problem unerwünschter Thera-
piewirkungen dargestellt wird. Für die möglichst objektive Bewertung der
Sicherheit und Verträglichkeit der untersuchten Behandlungen ist es schlicht-
weg unerlässlich, dass in den veröffentlichten Studienberichten adäquat da-
rüber informiert wird.
Ein weiterer Artikel beschreibt mögliche neue Ansätze in der Krebstherapie.
Obwohl bereits im Jahr 2005 veröffentlicht, soll die Arbeit von Aggarwal et
al. hier nochmals gewürdigt werden. Als beachtenswert kann hier gelten,
dass durch den Naturstoff Curcumin bestimmte Formen der Chemotherapie
deutlich profitieren können.
Mein Dank gilt den Kollegen, die die Artikel für diese Ausgabe der FORSCHENDE
KOMPLEMENTÄRMEDIZIN kommentiert und diskutiert haben. Viel Spaß beim
Lesen.
Dieter Melchart, München
Fasting Successfully Treats Early Diabetes
Type 2
Lim EL, Hollingsworth KG, Aribisala BS, Chen MJ,
Mathers JC, Taylor R: Reversal of type 2 diabetes:
normalisation of beta cell function in association with
decreased pancreas and liver triacylglycerol.
Diabetologia 2011;54:2506–2514.
Aims/Hypothesis: Type 2 diabetes is regarded as inevitably progressive,
with irreversible beta cell failure. The hypothesis was tested that both
beta cell failure and insulin resistance can be reversed by dietary restric-
tion of energy intake.
Methods: Eleven people with type 2 diabetes (49.5 ± 2.5 years, BMI
33.6 ± 1.2 kg/m
2
, nine male and two female) were studied before and
after 1, 4 and 8 weeks of a 2.5 MJ (600 kcal)/day diet. Basal hepatic
glucose output, hepatic and peripheral insulin sensitivity and beta cell
function were measured. Pancreas and liver triacylglycerol content was
measured using three-point Dixon magnetic resonance imaging. An
age-, sex- and weight-matched group of eight non-diabetic participants
was studied.
Results: After 1 week of restricted energy intake, fasting plasma glu-
cose normalised in the diabetic group (from 9.2 ± 0.4 to 5.9 ± 0.4 mmol/l;
p = 0.003). Insulin suppression of hepatic glucose output improved
from 43 ± 4% to 74 ± 5% (p = 0.003 vs. baseline; controls 68 ± 5%). He-
patic triacylglycerol content fell from 12.8 ± 2.4% in the diabetic group
to 2.9 ± 0.2% by week 8 (p = 0.003). The first-phase insulin response
increased during the study period (0.19 ± 0.02 to 0.46 ± 0.07 nmol min
−1
m
−2
; p < 0.001) and approached control values (0.62 ± 0.15 nmol min
−1
m
−2
; p = 0.42). Maximal insulin response became supranormal at 8 weeks
(1.37 ± 0.27 vs. controls 1.15 ± 0.18 nmol min
−1
m
−2
). Pancreatic triacyl-
glycerol decreased from 8.0 ± 1.6% to 6.2 ± 1.1% (p = 0.03).
Conclusions/Interpretation: Normalization of both beta cell function
and hepatic insulin sensitivity in type 2 diabetes was achieved by dietary
energy restriction alone. This was associated with decreased pancreatic
and liver triacylglycerol stores. The abnormalities underlying type 2 dia-
betes are reversible by reducing dietary energy intake.
Commentary – Michael Jack, Munich
There is compelling evidence that prevention of diabetes type
2 is possible with comprehensive behavior change programs