210 Strahlenther Onkol 2006 · No. 4 © Urban & Vogel
Strahlentherapie
und Onkologie Original Article
Maintenance Chemotherapy after Chemoradiation
Improves Survival of Patients with Locally Advanced
Pancreatic Carcinoma
A Retrospective Analysis of Prospectively Recruited Patients
Thomas B. Brunner
1
*, Dominik Tinkl
1
*, Gerhard G. Grabenbauer
1
, Thomas Meyer
2
,
Wolfgang M. Brueckl
3
, Rolf Sauer
1
Background and Purpose: Currently, there is no treatment standard for patients with locally advanced pancreatic cancer (PaCa)
after chemoradiation. The aim of the present study was to retrospectively assess overall survival and toxicity of chemotherapy in
addition to chemoradiation in this patient group.
Patients and Methods: Three-dimensional conformal irradiation to the primary tumor (55.8 Gy) and the lymphatics (50.4 Gy)
was combined with 5-fluorouracil- or gemcitabine-based chemotherapy followed by additional chemotherapy with gemcitabine
until progression or no further treatment. Decision for chemotherapy was taken at the discretion of the attending physician
considering the patient’s desire.
Results: A total of 172 patients were addressed to the local tumor board. Patients with (neo)adjuvant treatment or metastatic
disease were excluded (n = 90). 82 patients were treated with chemoradiation and had additional chemotherapy (n = 40) or no
further treatment (n = 42). Characteristics of the two groups were equally distributed. Patients with chemotherapy had signifi-
cantly longer overall survival as compared to patients without (13 months vs. 8 months; p < 0.0001; median survival = 10.7
months for all patients). Acute toxicity of maintenance chemotherapy was relatively mild.
Conclusion: Maintenance chemotherapy after chemoradiation for patients with locally advanced PaCa may significantly increase
survival rates without severe side effects and is therefore recommended as standard treatment following chemoradiation.
Key Words: Pancreatic carcinoma · Chemoradiation · Additive · Chemotherapy · Gemcitabine
Strahlenther Onkol 2006;182:210–5
DOI 10.1007/s00066-006-1524-x
Erhaltungschemotherapie nach Radiochemotherapie verlängert die Überlebenszeit von Patienten mit lokal
fortgeschrittenem Pankreaskarzinom. Eine retrospektive Analyse prospektiv rekrutierter Patienten
Hintergrund und Ziel: Derzeit gibt es keine Standardbehandlung für Patienten, die eine Radiochemotherapie wegen eines lokal
fortgeschrittenen Pankreaskarzinoms erhalten haben. Die Gesamtüberlebenszeit und die Toxizität einer additiven Chemotherapie
nach Radiochemotherapie wurden bei dieser Patientengruppe untersucht.
Patienten und Methodik: Eine dreidimensional geplante konformale Bestrahlung des Primärtumors (55,8 Gy) und der Lymphab-
flusswege (50,4 Gy) wurde mit 5-Fluorouracil- oder Gemcitabin-haltiger Chemotherapie kombiniert. Dieser folgte eine zusätzliche
Chemotherapie mit Gemcitabin bis zum Progress oder keine weitere Behandlung. Die Entscheidung für eine Chemotherapie wurde
unter Berücksichtigung des Patientenwunsches vom weiterbehandelnden Arzt getroffen.
Ergebnisse: Dem lokalen Tumorboard wurden insgesamt 172 Patienten zugewiesen. Patienten mit neoadjuvanter und adjuvanter
Behandlung oder Fernmetastasen wurden ausgeschlossen (n = 90). 82 Patienten wurden einer Radiochemotherapie und anschlie-
ßenden Chemotherapie unterzogen (n = 40) oder erhielten keine weitere Behandlung (n = 42). Die Patientencharakteristika
zwischen den beiden Gruppen waren ausgeglichen verteilt. Patienten mit additiver Chemotherapie überlebten signifikant länger
im Vergleich zu solchen ohne weitere Therapie (13 Monate vs. 8 Monate; p < 0,0001; mediane Überlebenszeit = 10,7 Monate für
alle Patienten). Die Akuttoxizität der Erhaltungschemotherapie war relativ gering.
Received: October 4, 2005; accepted: January 25, 2006
*Both authors contributed equally to the paper.
1
Department of Radiation Oncology, Friedrich Alexander University of Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany,
2
Department of Abdominal Surgery, Friedrich Alexander University of Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany,
3
Department of Internal Medicine I, Friedrich Alexander University of Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany.