637 Strahlenther Onkol 2007 · No. 11 © Urban & Vogel Measurement Techniques, Modeling Strategies and Pitfalls to Avoid when Implementing a Mini MLC in a Non Dedicated Planning System* Geert Pittomvils, Marc Coghe, Werner De Gersem, Frederik Crop, Bart Van Duyse, Filip Jacobs, Carlos De Wagter, Wilfried De Neve 1 Background and Purpose: Ghent University Hospital investigated the feasibility of the Pinnacle® system for planning intracra- nial stereotactic treatments. The aim was to perform precise dose computation using the collapsed cone engine for treatment delivery with the Moduleaf mini-MLC mounted on an Elekta accelerator. Material and Methods: The Moduleaf® was commissioned using dose rate corrected data recorded by a diamond detector and using data measured by cylindrical chambers each limited to restricted field sizes. Results: Automatic modeling resulted in clinical relevant dose errors up to 10%. Using manual modeling in Pinnacle®, for clinical applicable fields a 2%/2 mm agreement between modeled data and measurements was obtained. Conclusion: The overall accuracy of the collapsed cone algorithm is within tolerances for single fraction stereotactic treat- ments. Key Words: Small field dosimetry · Radiosurgery · Treatment planning verification · Mini MLC · Penumbra Strahlenther Onkol 2007;183:637–44 DOI 10.1007/s00066-007-1733-y Messungen, Modellierungsstrategien und vermeidbare Fallstricke bei der Integration eines Mini-MLC in ein dazu nicht vorgesehenes Planungssystem Hintergrund und Ziel: Am Universitätsklinikum Gent wurde die Anwendung eines Pinnacle®-Planungssystems für die intrakraniel- le stereotaktische Bestrahlung untersucht. Das Ziel bestand darin, für die Bestrahlung mit einem Moduleaf-Mini-MLC, der an einem Elekta-Beschleuniger® befestigt ist, mit dem „Collapsed cone“-Rechenalgorithmus eine präzise Dosisberechnung zu erstellen. Material und Methoden: Hierzu wurden Messungen mit einem Diamantdetektor durchgeführt, die bezüglich der Dosisleistung korrigiert wurden, sowie Messungen mit einer zylindrischen Ionisationskammer für kleine Felder. Ergebnisse: Die automatische Modellierung führte zu Fehlern von bis zu 10%, was bereits klinisch relevant ist. Mit der manuellen Modellierung in Pinnacle war es möglich, zwischen modellierten Daten und Messungen eine Übereinstimmung von 2%/2 mm zu erreichen. Schlussfolgerung: Die Gesamtgenauigkeit des „Collapsed-cone“-Algorithmus liegt innerhalb der Toleranzgrenzen für stereotak- tische Einzeldosisbehandlungen. Schlüsselwörter: Dosimetrie kleiner Felder · Radiochirurgie · Mini-MLC · Verifikation eines Planungssystems · Penumbra Received: February 22, 2007; accepted: August 8, 2007 1 Department of Radiotherapy, Ghent University Hospital, Ghent, Belgium. *Part of this work was presented at ESTRO 2006, October 11th, Leipzig, Germany and published in the proceedings, Radiotherapy and Oncology 2006;81:137. 637 Strahlentherapie und Onkologie Original Article Introduction Stereotactic radiosurgery requires a high geometrical accura- cy. Invasive frames are used for immobilizing patients within an accuracy of 1 mm [21]. The small size of the treated vol- umes [1, 2, 7, 17, 23] allows delivery of high single fraction doses. In order to limit brain toxicity steep dose fall off gradi- ents are necessary. This was initially obtained by linac-based surgery using arc techniques with circular cones. Steep dose gradients were obtained for regular shaped volumes. Beam shaping results in better comformality than circular cones for