Originalia A. Kaufhold, R. R. Reinert, W. Kern Bacteremia Caused by Stomatococcus mucilaginosus: Report of Seven Cases and Review of the Literature Summary: During a three-year period eight patients with blood cultures positive for Stomatococcus mucilaginosus were identified at two university hospitals. One patient without any signs of infection had a central venous catheter that was colonized with this organism, two patients had transient bacteremia without definite relationship to underlying disease, whereas the remaining five patients suffered from clinically significant infections. Of these last five patients, one had undergone prior head and neck surgery and four had hematologic malignancy with mild to severe neutropenia; two of the latter patients developed the infection subsequent to dental surgery. Besides neutropenia and mucosal damage in the oropharynx, quinolone antibacterial prophylaxis may have been an additional risk factor for the development of S. mucilaginosus bacteremia in these patients. A Zusammenfassung: Stomatococcus mucilaginosus- Bakteriiimie - Bericht ftber sieben Fiille und Literatur- iibersicht. In zwei Universit/itskliniken wurde w/ihrend eines Zeitraumes von drei Jahren bei acht Patienten Stomatococcus mucilaginosus aus Blutkulturen isoliert. Der zentral-ven6se Katheter eines Patienten war mit diesem Organismus ohne Zeichen einer Infektion ko- lonisiert, zwei Patienten hatten eine passagere Bakte- rifimie ohne eindeutige Beziehung zur Grunderkran- kung, w~ihrend die /Jbrigen fiinf Patienten unter kli- nisch bedeutsamen Infektionen litten. Von diesen letzteren Patienten war bei einem Patienten ein chir- urgischer Eingriff im Kopf-Halsbereich durchgeftihrt worden, vier Patienten wiesen maligne hfimatologi- sche Erkrankungen mit milder bis schwerer Neutro- penie auf; zwei dieser Patienten entwickelten die In- fektion im Anschlut3 an einen zahnfirztlichen Eingriff. Neben oropharyngealen Schleimhautl~isionen und Neutropenie k6nnte eine antibakterielle Prophylaxe mit Chinolonen ein zus~itzlicher Risikofaktor fiir das thorough review of the literature revealed that in addition to our findings, endocarditis and foreign body infections are further typical clinical manifestations. Although the overall antibiotic susceptibility pattern of S. mucilaginosus resembles that of streptococci, it is suggested that penicillin G may not be the drug of choice for initial therapy of particularly severe infections. $. mucilaginosus can be easily differentiated from other gram-positive bacteria when certain key criteria (e.g. adherence to agar surfaces, poor growth on Mueller-Hinton agar, presence of a capsule) as well as an array of biochemical tests, including commercially available identification systems, are applied. Our own and published data emphasize that both microbiologists and clinicians should be increasingly aware of this opportunistic pathogen. Entstehen der S. mucilaginosus- Bakterifimie bei die- sen Patienten gewesen sein. Eine grtindliche Literatur- tibersicht belegte, dab zus~itzlich zu unseren Beobach- tungen, Endokarditiden und Fremdk6rperinfektionen weitere typische Krankheitsmanifestationen sind. Ob- gleich die Antibiotikaempfindtichkeit insgesamt der yon Streptokokken fihnelt, ist zu unterstellen, dab Peni- cillin G nicht das Mittel der ersten Wahl bei besonders schwerwiegenden Infektionen ist. S. mucilaginosus kann leicht yon anderen grampositiven Bakterien diffe- renziert werden, wenn bestimmte SchliJsselkriterien (z.B. Adhfirenz zu Agaroberflfichen, schtechtes Wachs- tum auf MueUer-Hinton Agar, Kapseldarstellung) so- wie eine Reihe yon biochemischen Tests, einschliet31ich kommerziell erh~iltlicher Identifizierungssysteme, An- wendung finden. Unsere eigenen und publizierte Daten unterstreichen, dab Mikrobiologen und Kliniker die- sem opportunistischen Erreger verst/irkt Beachtung schenken sollten. Introduction Stomatococcus mucilaginosus [t] is considered part of the normal flora of the mouth and upper respiratory tract of humans [2,3]. Thus far this gram-positive coccus has been rarely encountered in the clinical microbiology laboratory, but in recent years several case reports of human infections have appeared in the literature [4-23]. The spectrum of disease has ranged from peritonitis and catheter-associated bloodstream infections to cases of fatal endocarditis and septicemia, indicating that this bacterium is able to cause aggressive disease in patients with certain underlying conditions. In the present communication we describe seven patients with S. Received: 14 January1992/Revisionaccepted: 16 March 1992 Dr. med. A. KaufhoM, R. R. Reinert, Institut for MedizinischeMikro- biologie, Rheinisch-Wesff/ilisehe TechnischeHochschuleAachen, Pau- welsstrage 30, W-5100Aachen;Dr. reed, W.. Kern, Medizinische Univer- sit~itsklinik undPoliklinik, Robert-Koch-Strage 8,W-7900Ulm, Germany. Infection20 (1992) No. 4 © MMV MedizinVerlagGmbHMfinchen, Miinchen1992 213 / 37