Originalia
A. Kaufhold, R. R. Reinert, W. Kern
Bacteremia Caused by Stomatococcus mucilaginosus: Report of Seven
Cases and Review of the Literature
Summary: During a three-year period eight patients
with blood cultures positive for Stomatococcus
mucilaginosus were identified at two university
hospitals. One patient without any signs of infection
had a central venous catheter that was colonized with
this organism, two patients had transient bacteremia
without definite relationship to underlying disease,
whereas the remaining five patients suffered from
clinically significant infections. Of these last five
patients, one had undergone prior head and neck
surgery and four had hematologic malignancy with mild
to severe neutropenia; two of the latter patients
developed the infection subsequent to dental surgery.
Besides neutropenia and mucosal damage in the
oropharynx, quinolone antibacterial prophylaxis may
have been an additional risk factor for the development
of S. mucilaginosus bacteremia in these patients. A
Zusammenfassung: Stomatococcus mucilaginosus-
Bakteriiimie - Bericht ftber sieben Fiille und Literatur-
iibersicht. In zwei Universit/itskliniken wurde w/ihrend
eines Zeitraumes von drei Jahren bei acht Patienten
Stomatococcus mucilaginosus aus Blutkulturen isoliert.
Der zentral-ven6se Katheter eines Patienten war mit
diesem Organismus ohne Zeichen einer Infektion ko-
lonisiert, zwei Patienten hatten eine passagere Bakte-
rifimie ohne eindeutige Beziehung zur Grunderkran-
kung, w~ihrend die /Jbrigen fiinf Patienten unter kli-
nisch bedeutsamen Infektionen litten. Von diesen
letzteren Patienten war bei einem Patienten ein chir-
urgischer Eingriff im Kopf-Halsbereich durchgeftihrt
worden, vier Patienten wiesen maligne hfimatologi-
sche Erkrankungen mit milder bis schwerer Neutro-
penie auf; zwei dieser Patienten entwickelten die In-
fektion im Anschlut3 an einen zahnfirztlichen Eingriff.
Neben oropharyngealen Schleimhautl~isionen und
Neutropenie k6nnte eine antibakterielle Prophylaxe
mit Chinolonen ein zus~itzlicher Risikofaktor fiir das
thorough review of the literature revealed that in
addition to our findings, endocarditis and foreign body
infections are further typical clinical manifestations.
Although the overall antibiotic susceptibility pattern of
S. mucilaginosus resembles that of streptococci, it is
suggested that penicillin G may not be the drug of
choice for initial therapy of particularly severe
infections. $. mucilaginosus can be easily differentiated
from other gram-positive bacteria when certain key
criteria (e.g. adherence to agar surfaces, poor growth
on Mueller-Hinton agar, presence of a capsule) as well
as an array of biochemical tests, including commercially
available identification systems, are applied. Our own
and published data emphasize that both
microbiologists and clinicians should be increasingly
aware of this opportunistic pathogen.
Entstehen der S. mucilaginosus- Bakterifimie bei die-
sen Patienten gewesen sein. Eine grtindliche Literatur-
tibersicht belegte, dab zus~itzlich zu unseren Beobach-
tungen, Endokarditiden und Fremdk6rperinfektionen
weitere typische Krankheitsmanifestationen sind. Ob-
gleich die Antibiotikaempfindtichkeit insgesamt der
yon Streptokokken fihnelt, ist zu unterstellen, dab Peni-
cillin G nicht das Mittel der ersten Wahl bei besonders
schwerwiegenden Infektionen ist. S. mucilaginosus
kann leicht yon anderen grampositiven Bakterien diffe-
renziert werden, wenn bestimmte SchliJsselkriterien
(z.B. Adhfirenz zu Agaroberflfichen, schtechtes Wachs-
tum auf MueUer-Hinton Agar, Kapseldarstellung) so-
wie eine Reihe yon biochemischen Tests, einschliet31ich
kommerziell erh~iltlicher Identifizierungssysteme, An-
wendung finden. Unsere eigenen und publizierte Daten
unterstreichen, dab Mikrobiologen und Kliniker die-
sem opportunistischen Erreger verst/irkt Beachtung
schenken sollten.
Introduction
Stomatococcus mucilaginosus [t] is considered part of the
normal flora of the mouth and upper respiratory tract of
humans [2,3]. Thus far this gram-positive coccus has been
rarely encountered in the clinical microbiology laboratory,
but in recent years several case reports of human
infections have appeared in the literature [4-23]. The
spectrum of disease has ranged from peritonitis and
catheter-associated bloodstream infections to cases of
fatal endocarditis and septicemia, indicating that this
bacterium is able to cause aggressive disease in patients
with certain underlying conditions. In the present
communication we describe seven patients with S.
Received: 14 January1992/Revisionaccepted: 16 March 1992
Dr. med. A. KaufhoM, R. R. Reinert, Institut for MedizinischeMikro-
biologie, Rheinisch-Wesff/ilisehe TechnischeHochschuleAachen, Pau-
welsstrage 30, W-5100Aachen;Dr. reed, W.. Kern, Medizinische Univer-
sit~itsklinik undPoliklinik, Robert-Koch-Strage 8,W-7900Ulm, Germany.
Infection20 (1992) No. 4 © MMV MedizinVerlagGmbHMfinchen, Miinchen1992 213 / 37