Rehabilitation of critical illness polyneuropathy
and myopathy patients: an observational study
Primoz ˇ Novak, Gaj Vidmar, Zala Kuret and Natas ˘ a Bizovic ˇar
Critical illness polyneuropathy and myopathy (CIPNM)
frequently develops in patients hospitalized in intensive
care units. The number of patients with CIPNM admitted to
inpatient rehabilitation is increasing. The aim of this study
was to comprehensively evaluate the outcome of their
rehabilitation. Twenty-seven patients with CIPNM were
included in the study. The diagnosis was established
clinically and confirmed electrophysiologically. Manual
muscle testing was used for the assessment of function.
Activity was assessed using the functional independence
measure and two walking tests. The patients were also
assessed using an adapted International Classification
of Functioning, Disability and Health (ICF) checklist. All
assessments were performed at admission and discharge.
Clinically important and statistically significant
improvements were found in all observed measures. High
and significant correlations were found between the
measures, except between muscle strength and the results
of walking tests. Improvement in body functions during
rehabilitation decreased as the time from established
diagnosis to the start of rehabilitation increased, but it was
not related to rehabilitation duration. Improvements in
terms of the ICF mainly corresponded to the gain in
functional independence measure scores. Major
improvement regarding body functions and activities/
participation was achieved in patients with CIPNM with
a relatively short rehabilitation. Rehabilitation of such
patients should start as early as possible once the
diagnosis has been established. Comprehensive
assessment of such patients combining established
scales, objective clinical tests, and the ICF is
recommended.
Eine Critical-Illness-Polyneuropathie und -Myopathie
(CIPNM) tritt ha ¨ ufig bei intensivpflichtigen Patienten auf.
Die Zahl der CIPNM-Patienten, die sich einer stationa ¨ ren
Rehabilitation unterziehen, steigt. Die vorliegende Studie
sollte die Ergebnisse ihrer Rehabilitation umfassend
bewerten. Fu ¨ r die Studie wurden 27 Patienten mit CIPNM
rekrutiert. Die Diagnosestellung erfolgte klinisch, die
Besta ¨ tigung elektrophysiologisch. Manuelle Muskeltests
wurden zur Funktionsbeurteilung eingesetzt. Die Aktivita ¨t
wurde mit Hilfe des funktionalen Selbsta ¨ ndigkeitsindexes
und zweier Gehdistanz-Tests bewertet. Die Patienten
wurden daru ¨ ber hinaus auch unter Zuhilfenahme einer
modifizierten ICF-Checkliste (Internationale Klassifikation
der Funktionsfa ¨ higkeit, Behinderung und Gesundheit)
bewertet. Alle Untersuchungen wurden bei der Aufnahme
und der Entlassung durchgefu ¨ hrt. Bei allen beobachteten
Maßnahmen wurden klinisch wichtige und statistisch
signifikante Verbesserungen festgestellt. Zwischen den
einzelnen Maßnahmen wurden hohe und signifikante
Korrelationen festgestellt, ausgenommen zwischen
Muskelsta ¨rke und den Ergebnissen der Gehdistanz-Tests.
Die Verbesserung der Ko ¨ rperfunktionen im Laufe der
Rehabilitation nahm ab, die Zeit, die ab Diagnosestellung
bis zum Start der Rehabilitation verstrich, nahm dagegen
zu, stand aber in keiner Beziehung zur Dauer der
Rehabilitation. Verbesserungen bzgl. der ICF bezogen sich
prima ¨ r auf den Zuwachs der Werte der funktionalen
Selbsta ¨ ndigkeitsmessungen. Deutliche Verbesserungen
bgzl. Ko ¨ rperfunktionen und Aktivita ¨ten/Teilhabe wurden
bei CIPNM-Patienten mit einer relativ kurzen
Rehabilitationsphase erzielt. Die Rehabilitation solcher
Patienten sollte mo ¨ glichst fru ¨ h nach der Diagnosestellung
ansetzen. Es empfiehlt sich eine umfassende
Untersuchung solcher Patienten mit etablierten
Wertungsskalen, objektiven klinischen Tests und der ICF.
La polineuropatı ´a y miopatı ´a del paciente crı ´tico (PNMPC)
a menudo se desarrolla en los pacientes hospitalizados en
unidades de cuidado intensivo, y el nu ´ mero de dichos
pacientes admitidos en rehabilitacio ´ n continu ´ a en
aumento. El objetivo de este estudio fue evaluar de forma
exhaustiva el resultado de la rehabilitacio ´ n de dichos
pacientes. Veintisiete pacientes con PNMPC participaron
en el estudio. El diagno ´ stico se establecio ´ clı ´nicamente y
se confirmo ´ mediante electrofisiologı ´a. Para evaluar las
funciones, se utilizo ´ la prueba manual muscular. La
actividad fue evaluada mediante la medida de
independencia funcional y dos pruebas de marcha.
Tambie ´ n se evaluo ´ a los pacientes mediante una
adaptacio ´ n de la Clasificacio ´ n Internacional del
Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud (CIF).
Todas las pruebas se realizaron en el momento de
admisio ´ n y de alta del paciente. Se observaron mejoras
clı ´nicamente importantes y estadı ´sticamente significativas
en todas las mediciones. Adema ´ s, tambie ´ n se observaron
correlaciones elevadas y significativas entre las
mediciones, excepto entre la fuerza muscular y los
resultados de las pruebas de marcha. La mejora de las
funciones corporales durante la rehabilitacio ´ n disminuyo ´,
mientras que se vio un aumento del tiempo transcurrido
desde el establecimiento del diagno ´ stico hasta el
comienzo de la rehabilitacio ´ n, aunque esto u ´ ltimo no
estuvo relacionado con la duracio ´ n de la rehabilitacio ´ n. Las
mejoras en cuanto a CIF correspondieron principalmente al
incremento de la puntuacio ´ n de la medida de
independencia funcional. Se logro ´ una gran mejora con
respecto a las funciones corporales y las actividades/
336 Original article
0342-5282 c 2011 Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins DOI: 10.1097/MRR.0b013e32834d32c7
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