Rehabilitation of critical illness polyneuropathy and myopathy patients: an observational study Primoz ˇ Novak, Gaj Vidmar, Zala Kuret and Natas ˘ a Bizovic ˇar Critical illness polyneuropathy and myopathy (CIPNM) frequently develops in patients hospitalized in intensive care units. The number of patients with CIPNM admitted to inpatient rehabilitation is increasing. The aim of this study was to comprehensively evaluate the outcome of their rehabilitation. Twenty-seven patients with CIPNM were included in the study. The diagnosis was established clinically and confirmed electrophysiologically. Manual muscle testing was used for the assessment of function. Activity was assessed using the functional independence measure and two walking tests. The patients were also assessed using an adapted International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) checklist. All assessments were performed at admission and discharge. Clinically important and statistically significant improvements were found in all observed measures. High and significant correlations were found between the measures, except between muscle strength and the results of walking tests. Improvement in body functions during rehabilitation decreased as the time from established diagnosis to the start of rehabilitation increased, but it was not related to rehabilitation duration. Improvements in terms of the ICF mainly corresponded to the gain in functional independence measure scores. Major improvement regarding body functions and activities/ participation was achieved in patients with CIPNM with a relatively short rehabilitation. Rehabilitation of such patients should start as early as possible once the diagnosis has been established. Comprehensive assessment of such patients combining established scales, objective clinical tests, and the ICF is recommended. Eine Critical-Illness-Polyneuropathie und -Myopathie (CIPNM) tritt ha ¨ ufig bei intensivpflichtigen Patienten auf. Die Zahl der CIPNM-Patienten, die sich einer stationa ¨ ren Rehabilitation unterziehen, steigt. Die vorliegende Studie sollte die Ergebnisse ihrer Rehabilitation umfassend bewerten. Fu ¨ r die Studie wurden 27 Patienten mit CIPNM rekrutiert. Die Diagnosestellung erfolgte klinisch, die Besta ¨ tigung elektrophysiologisch. Manuelle Muskeltests wurden zur Funktionsbeurteilung eingesetzt. Die Aktivita ¨t wurde mit Hilfe des funktionalen Selbsta ¨ ndigkeitsindexes und zweier Gehdistanz-Tests bewertet. Die Patienten wurden daru ¨ ber hinaus auch unter Zuhilfenahme einer modifizierten ICF-Checkliste (Internationale Klassifikation der Funktionsfa ¨ higkeit, Behinderung und Gesundheit) bewertet. Alle Untersuchungen wurden bei der Aufnahme und der Entlassung durchgefu ¨ hrt. Bei allen beobachteten Maßnahmen wurden klinisch wichtige und statistisch signifikante Verbesserungen festgestellt. Zwischen den einzelnen Maßnahmen wurden hohe und signifikante Korrelationen festgestellt, ausgenommen zwischen Muskelsta ¨rke und den Ergebnissen der Gehdistanz-Tests. Die Verbesserung der Ko ¨ rperfunktionen im Laufe der Rehabilitation nahm ab, die Zeit, die ab Diagnosestellung bis zum Start der Rehabilitation verstrich, nahm dagegen zu, stand aber in keiner Beziehung zur Dauer der Rehabilitation. Verbesserungen bzgl. der ICF bezogen sich prima ¨ r auf den Zuwachs der Werte der funktionalen Selbsta ¨ ndigkeitsmessungen. Deutliche Verbesserungen bgzl. Ko ¨ rperfunktionen und Aktivita ¨ten/Teilhabe wurden bei CIPNM-Patienten mit einer relativ kurzen Rehabilitationsphase erzielt. Die Rehabilitation solcher Patienten sollte mo ¨ glichst fru ¨ h nach der Diagnosestellung ansetzen. Es empfiehlt sich eine umfassende Untersuchung solcher Patienten mit etablierten Wertungsskalen, objektiven klinischen Tests und der ICF. La polineuropatı ´a y miopatı ´a del paciente crı ´tico (PNMPC) a menudo se desarrolla en los pacientes hospitalizados en unidades de cuidado intensivo, y el nu ´ mero de dichos pacientes admitidos en rehabilitacio ´ n continu ´ a en aumento. El objetivo de este estudio fue evaluar de forma exhaustiva el resultado de la rehabilitacio ´ n de dichos pacientes. Veintisiete pacientes con PNMPC participaron en el estudio. El diagno ´ stico se establecio ´ clı ´nicamente y se confirmo ´ mediante electrofisiologı ´a. Para evaluar las funciones, se utilizo ´ la prueba manual muscular. La actividad fue evaluada mediante la medida de independencia funcional y dos pruebas de marcha. Tambie ´ n se evaluo ´ a los pacientes mediante una adaptacio ´ n de la Clasificacio ´ n Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud (CIF). Todas las pruebas se realizaron en el momento de admisio ´ n y de alta del paciente. Se observaron mejoras clı ´nicamente importantes y estadı ´sticamente significativas en todas las mediciones. Adema ´ s, tambie ´ n se observaron correlaciones elevadas y significativas entre las mediciones, excepto entre la fuerza muscular y los resultados de las pruebas de marcha. La mejora de las funciones corporales durante la rehabilitacio ´ n disminuyo ´, mientras que se vio un aumento del tiempo transcurrido desde el establecimiento del diagno ´ stico hasta el comienzo de la rehabilitacio ´ n, aunque esto u ´ ltimo no estuvo relacionado con la duracio ´ n de la rehabilitacio ´ n. Las mejoras en cuanto a CIF correspondieron principalmente al incremento de la puntuacio ´ n de la medida de independencia funcional. Se logro ´ una gran mejora con respecto a las funciones corporales y las actividades/ 336 Original article 0342-5282 c 2011 Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins DOI: 10.1097/MRR.0b013e32834d32c7 Copyright © Lippincott Williams & Wilkins. Unauthorized reproduction of this article is prohibited.