Originalia
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Der Chirurg 5•2002 466
Pancreatic leakage after pancreatic resection.
An analysis of 345 patients
Abstract
Introduction. Complications after pancreatic resections remain
frequent despite a decreasing mortality.Pancreatic leakages represent
a relevant part of those complications but data on risk factors for their
occurrence are rare.We analyzed our experience with incidence, clini-
cal course, and risk factors of pancreatic leakage in a large patient
group.
Methods. We analyzed the prospectively documented perioperative
data of 345 patients with pancreatic resections carried out between
1994 and 2001. Main indications for surgery were chronic pancreatitis
(57%) and malignant tumors (37%).The following operations were
performed: Whipple's operation 15%, pylorus-preserving pancreat-
icoduodenectomy 53%, duodenum-preserving pancreatic head resec-
tion 19%, and distal pancreatic resection 13%. Risk factors were ana-
lyzed using uni- and multivariate methods.
Results. Postoperative mortality and complication rate were 2.9%
and 41%, respectively. A pancreatic leakage occurred in 9.9%. In the
majority of patients, pancreatic leakage was asymptomatic and con-
trolled by prolonged drainage.However, one fourth of the patients
with pancreatic leakage required reoperation.The mortality of pan-
creatic leakage was 12%. No patient with chronic pancreatitis died as
a consequence of pancreatic leakage.Impaired preoperative renal
function was the only risk factor for the occurrence of postoperative
pancreatic leakage.
Conclusions. Although easily managed in the majority of cases, pan-
creatic leakage still represents a relevant postoperative complication
after pancreatic resection, especially in patients with malignant disease.
Because of an increased risk of developing pancreatic leakage, an
impaired renal function should be considered specifically in the peri-
operative management of the patients.
Keywords
Pancreatic leakage · Pancreatic fistula · Pancreatic surgery ·
Postoperative complications
Originalia
Chirurg
2002 · 73:466–473© Springer-Verlag 2002
U. Adam
1
· F. Makowiec
1
· H. Riediger
1
· S. Benz
1
· S. Liebe
2
· U.T. Hopt
1
1
Chirurgische Universitätskliniken Freiburg und Rostock
2
Klinik für Innere Medizin der Universität Rostock
Pankreasleckage
nach Pankreasresektion
Eine Analyse von 345 operierten Patienten
Dr. U. Adam
Abteilung für Allgemeine und Viszeralchirurgie mit Poliklinik,
Chirurgische Universitätsklinik, Hugstetter Straße 55, 79106 Freiburg
Zusammenfassung
Einleitung. Trotz einer zunehmend sinkenden Letalität bleiben Kom-
plikationen nach Pankreasresektion häufig.Pankreasleckagen stellen
einen relevanten Anteil an den postoperativen Komplikationen dar,
aber Daten zu Risikofaktoren sind rar.Anhand eines umfangreichen
Patientenkollektives analysierten wir in vorliegender Arbeit Inzidenz,
Verlauf und Risikofaktoren der postoperativen Pankreasleckage.
Methoden. Die prospektiv erhobenen perioperativen Daten von 345
zwischen 1994 und 2001 durchgeführten Pankreasresektionen wur-
den ausgewertet. Indikationen zur Operation waren hauptsächlich
eine chronische Pankreatitis (57%) und maligne Tumoren (36%).
Folgende Operationsverfahren wurden durchgeführt: klassische
Whipple-Operation (15%),pyloruserhaltende Pankreaskopfresektion
(53%), duodenumerhaltende Kopfresektion (19%) und distale Resek-
tion (13%). Die Analyse von Risikofaktoren wurde univariat und multi-
variat durchgeführt.
Ergebnisse. Die Letalität betrug 2,9%, die Morbidität 41%. Eine Pan-
kreasleckage trat bei 9,9% der Patienten auf,war aber in der Mehrzahl
asymptomatisch und konnte durch Drainagenbelassung beherrscht
werden.Ein Viertel der Patienten mit einer Pankreasleckage musste
reoperiert werden. Die Letalität der Komplikation betrug 12%, aber
kein Patient mit chronischer Pankreatitis verstarb wegen einer Pan-
kreasleckage.Einzig signifikanter Risikofaktor für eine Pankreas-
leckage war ein präoperativ erhöhter Kreatininwert.
Schlussfolgerungen. Obwohl in der Mehrzahl problemlos, stellen
Pankreasleckagen nach Pankreasresektion vor allem bei Tumorpatien-
ten weiterhin klinisch relevante Komplikationen dar.Da Patienten mit
präoperativ eingeschränkter Nierenfunktion ein erhöhtes Risiko
dieser Komplikation aufwiesen,sollte dieser Tatsache perioperativ be-
sonderes Augenmerk geschenkt werden.
Schlüsselwörter
Pankreasleckage · Pankreasfistel · Pankreaschirurgie ·
Postoperative Komplikationen