580 Strahlenther Onkol 2005 · No. 9 © Urban & Vogel
Strahlentherapie
und Onkologie Original Article
Prediction of Axillary Lymph Node Status of Breast
Cancer Patients by Tumorbiological Factors of the
Primary Tumor
Tanja Fehm
1
, Holger Maul
2
, Sigrun Gebauer
3
, Alexander Scharf
4
, Peter Baier
2
, Christof Sohn
2
,
Wolfram Jäger
5
, Gerhard Gebauer
2
Background and Purpose: The increasing use of systemic adjuvant therapy even in lymph node-negative breast cancer patients
and breast cancer screening programs detecting smaller tumors with less probability of metastatic lymph nodes questions the
need for routine axillary lymph node dissection. Since morbidity of breast cancer surgery is predominantly related to axillary
lymph node dissection, predictive models for lymph node involvement may provide a way to avoid lymph node surgery and its
side effects in subgroups of patients.
Patients and Methods: Using a multivariate logistic regression model, tumorbiological parameters such as expression of estro-
gen and progesterone receptors, Ki-67, p53, cathepsin D, HER2, S-phase fraction, and ploidy were analyzed regarding their ability
to predict axillary lymph node involvement in 655 breast cancer patients.
Results: The model correctly predicted axillary lymph node metastases in 58% of the patients by including expression of proges-
terone receptor, HER2, and Ki-67. In a subgroup of 200 patients predicted to be at extremely high or extremely low risk for axillary
lymph node metastases, the accuracy of the prediction was 70%.
Conclusion: With a model just based on tumorbiological parameters obtained in the primary tumor it is possible to predict axil-
lary lymph node status. By including additional parameters it appears to be feasible to further improve the model in order to avoid
axillary lymph node surgery in low-risk women.
Key Words: Breast cancer · Axillary lymph node status · Tumorbiological factors · Ki-67 · Progesterone receptor · HER2
Strahlenther Onkol 2005;181:580–6
DOI 10.1007/s00066-005-1374-y
Prädiktion des axillären Lymphknotenstatus mittels tumorbiologischer Parameter des Primärtumors
beim Mammakarzinom
Hintergrund und Ziel: Die zunehmende Anwendung adjuvanter Therapien auch bei nodal negativen Mammakarzinompatien-
tinnen sowie die im Rahmen von Screeningprogrammen immer frühzeitigere Entdeckung kleiner Mammakarzinome mit geringer
Wahrscheinlichkeit einer axillären Lymphknotenmetastasierung stellen den Nutzen der axillären Lymphonodektomie zunehmend
in Frage. Da die axilläre Lymphonodektomie maßgeblich für die Morbidität der Mammakarzinomoperation verantwortlich ist, stellt
sich die Frage, ob das Risiko eines axillären Lymphknotenbefalls für Subgruppen von Mammakarzinompatientinnen präoperativ
vorhergesagt werden kann.
Patienten und Methodik: Mit Hilfe einer multivariaten logistischen Regression wurden tumorbiologische Parameter (Expression
von Östrogen- und Progesteronrezeptoren, Ki-67, p53, Cathepsin D, HER2, S-Phasen-Anteil, Ploidie) in Bezug auf ihre Vorhersa-
gekraft für den axillären Lymphknotenstatus bei 655 Patientinnen mit primärer Mammakarzinomerkrankung untersucht.
Ergebnisse: Das Modell konnte in 58% der Fälle bei Einschluss von Progesteronrezeptorexpression, HER2 und Ki-67 den Nodalsta-
tus korrekt vorhersagen. Für die 200 Patientinnen, deren Risiko als besonders hoch vorhergesagt wurde, lag die Rate von richtig
positiven Befunden bei 70%.
Received: October 5, 2004; accepted: April 26, 2005
1
Department of Obstetrics and Gynecology, University of Tuebingen, Germany,
2
Department of Obstetrics and Gynecology, University of Heidelberg, Germany,
3
Heidelberg, Germany,
4
Department of Obstetrics and Gynecology, Hanover Medical School, Hanover, Germany,
5
Department of Obstetrics and Gynecology Duesseldorf Gerresheim, Duesseldorf, Germany.